Strefy
Gothic Site
Gothic
Gothic 2
Gothic 2: Noc Kruka
Gothic 3
ArcaniA: Gothic 4
Galeria
Gothic Site
» Strona główna
» Redakcja
» Rekomenduj nas
» Banery
» Kontakt

» Toplista Gothic
Suplementy
» Forum
» Wideoteka
» Chat - Gothic
» #gothic
» Głos Khorinis
» Piranha Bytes
» Spellbound
» Wywiady
» Encyklopedia
» Archivum Gothicus
Fanklub
Święte Przymierze
» O fanklubie
» Zakony
» Rangi
» Pojedynki ŚP
» Badania świata Gothic
» Wojny Bogów
» Archiwum konkursów
Dołącz do nas w sieci




Follow GothicSitePHX on Twitter




    Znajdujesz się w wortalu będącym książnicą gier cRPG z serii Gothic. Biblioteka spisanej wiedzy o uniwersum świata Gothic została podzielona na Strefy, które reprezentują odpowiednie kategorie. Każdy dział zawiera obszerne informacje poruszające określoną tematykę. Jako nawigacja po Strefach służy szczytowe menu oraz dopełniające je odnośniki w bocznym menu. Zapraszamy także na Forum Gothic, gdzie każdy może dołączyć się do dyskusji odbywających się w tysiącach wątków, zasięgnąć pomocy w przejściu gry, jak również komuś jej udzielić.


Wywiad z Jochem Hamma | 20.09.2007
W serwisie Gothicz.net ukazał się wywiad z Jochem Hamma - pracownikiem Spellbound, studia odpowiedzialnego za przygotowanie Gothic 4.

W rozmowie pada kilka interesujących uwag na temat nowej części gry Gothic.
Tłumaczenie wywiadu znajduje się w rozwinięciu newsa.

» Wywiad w wersji oryginalnej
» Dyskusja na forum


Witaj Jochen. Mógłbyś się przedstawić? Czym się właściwie zajmujesz w Spellbound?

Nazywam się Jochen Hamma, jestem producentem Gothic 4 - Genesis w Spellbound. Moja kariera w branży gier zaczęła się 18 lat temu, po 5 latach pracy jako dostawca samochodów. Od 1989 pracuję głównie z grami RPG (było ich około 10-15). Zaczynałem w Quality Assurance ("gwarancja jakości"), później scenorys (scenopis obrazowy), design, trochę programowania i w końcu kierowanie projektem i produkowanie. Dzisiaj najbardziej interesuję się grami i designem interfejsu - częściej jednak byłem zatrudniany do doglądania produkcji i kierowania projektami. Moje zainteresowanie grami RPG i Fantasy wzięło się z papierowych gier fabularnych (zacząłem w nie grać w 1984 roku) i powieściami Tolkiena.


Opowiedz mi coś o początkach Spellbound i twoich dawnych projektach...

Spellbound powstało w 1994 roku dzięki Arminowi Gessertowi - kilka miesięcy później Jean-Marc Haessig dołączył do firmy. Obaj nadal pracują w Spellbound, jeden jako CEO (najwyższe stanowisko zarządcze), drugi jako Creative Director. W 1995 firma zaczęła współpracę z innym deweloperem (attic Entertainment Software GmbH) - pracowano wtedy nad grą RPG zwaną Realms of Arkania - Shadows over Riva. Wtedy to ja byłem producentem tytułu z attic i w ten sposób poznałem Armina. Po Shadows over Riva, Spellbound ukończyło około 20 gier różnych gatunków (RPG, akcji, strategie, taktyczne i symulatory). Najlepiej znane są zapewne Airline Tycoon, Robin Hood, seria Desperados i najnowszy projekt - Helldorado.


Chciałbym pogratulować wam, że JoWooD wybrał was, żebyście zrobili nową grę z serii Gothic! Jak myślisz - dlaczego wybrano was?

JoWooD szukał firmy europejskiej (najlepiej niemieckiej). Myślę, że szukano firmy która miała doświadczenie z grami RPG i dowiodła, że potrafi robić gry również na platformy inne niż PC. Myślę, że to wszystko, plus nasze doświadczenie, zadecydowało o wyborze. Ale żeby poznać prawdę, musiałbyś spytać JoWooD.


Grałeś w oryginalną trylogię Gothic? Która część jest twoja ulubiona i gdzie szukasz inspiracji do G4...

Jasne, bardzo podobała mi się seria Gothic. Grałem we wszystkie trzy części i sporo moich kolegów z pracy też. Muzyka i estetyka w G3 są najlepsze w serii. Jeśli chodzi o fabułę i dialogi... Osobiście wolałem G2. Jeśli chodzi o system walki i interface - wszystkie trzy mają różne wady/zalety. W G4 chcemy zmienić system walki i ulepszyć interface. Jeśli chodzi o grafikę, dźwięk i elementy fabuły - prequele były wykute z dobrej stali ale muszą być ulepszone - według mnie rynek za kilka lat ulegnie diametralnym zmianom.


Nie czujecie się nieprzyjemnie, pracując nad tytułem, który nie był wasz? Jakie macie doświadczenie w sferze gier RPG?

Jesteśmy szczęśliwi móc zajmować się najlepszą niemiecką grą RPG. Wiemy że musimy być bardzo ostrożni i potraktujemy serię Gothic z należytym szacunkiem. Planujemy zrobić wszystko, żeby zachować fabułę i wszystko inne, aby Gothic 4 pasował do serii tak bardzo, jak to tylko możliwe.

Jeśli chodzi o doświadczenie w grach RPG: ludzie ze Spellbound (w tym ja) pracowali nad wieloma grami RPG (około 15 jeżeli dobrze pamiętam). Mogłeś słyszeć o serii Realms of Arkania. Sprzedała się w milionach egzemplarzy i mogła zdobyć kilka nagród.


Minęło kilka tygodni od zapowiedzi G4: Genesis. Myśleliście już na scenariuszem? Chcecie kontynuować fabułę i stare tradycje (użyć pomysłu Nieznanego lądu), czy może przygotowujecie nową linię fabularną?

W tym momencie przygotowujemy linie fabularną, chcemy zostać bardzo blisko fabuły gier Gothic. Jeśli chodzi o design geografii świata - już skończyliśmy. Skupiamy się na głównych prośbach fanów - podziemia, większe miasta i duży, typowo "gothicowy" świat.


Co możesz powiedzieć o oprawie audio-wizualnej? Jakiego engine użyjecie?

Nie podjęliśmy jeszcze decyzji. Na pewno nie napiszemy własnego engine - raczej użyjemy sprawdzonej technologii (Unreal, Gamebryo, Trinigy). Jestem pewny, że nasza decyzja zostanie ogłoszona w następnym miesiącu.


Co jest dla was ważniejsze: duży wolny świat i next-genowa grafika, czy dobra fabuła i klimat? Gdzie widzicie słabe punkty serii i które chcecie ulepszyć?

Dla nas, gameplay jest najważniejszy. Fabuła i klimat motywują do gry, były one niezwykle ważne w serii Gothic. Mimo wszystko według mnie, bez dobrej grafiki i muzyki, totalny sukces nie jest możliwy.

Jeśli chodzi o słabe punkty - chyba każdy gracz ma własne zdanie. Osobiście zgadzam się z prasą i community, że Gothic 3 cierpi głównie za sprawą problemów technicznych. To musi się zmienić, tak samo jak system walki i interface.


Jesteście w kontakcie z Pirahna Bytes? Chcą z wami współpracować i dawać wam rady?

Tak - oczywiście że jesteśmy w kontakcie. Mamy z nimi bardzo dobry, osobisty kontakt od lat.


Seria Gothic jest bardzo dobrze znana za swoją muzykę. Macie własnego Kaira Rosenkranza? (kompozytor PB)

KaiRo jest jedyny - jest świetnym kompozytorem. To będzie dla nas trudne zadanie, by znaleźć kogoś podobnie utalentowanego. kogokolwiek nie wybierzemy, musi naśladować oryginalny styl muzyczny. Pozwól że powiem o szczegółach, kiedy wybierzemy kompozytora.


W grach action RPG bardzo ważny jest system walki. Jakie zmiany dla nasz szykujecie? Możliwe będzie sterowanie podobne do G1, przynajmniej jeśli chodzi o klawiaturę?

System walki jest obszarem, gdzie należy się spodziewać największych zmian w stosunku do G3. Nie mogę go jeszcze komentować, ze względu na to, że nie jest do końca zaimpletowany. Chcemy się trzymać z dala od broni dalekosiężnych - kilka kluczowych zmian, może być niezbędnych. Dlatego, na tą chwilę nie jestem pewny, czy sterowanie na PC za pomocą samej klawiatury może istnieć.


Moja ulubiona postać to mag. Co możesz powiedzieć o magii?

Jak już wiecie, system magii zmieniał się od Gothic I do Gothic II i Gothic III. System w Gothic 4 - Genesis przedstawi kilka nowych elementów, przy zachowaniu tych najciekawszych z poprzedników.


Czy mógłbyś przybliżyć kilka nowych cech?

Wspomniałem już o dużych miastach i nowym systemie walki. Możecie oczekiwać też nowych zaklęć i zmian w drzewku umiejętności.


Czy spotkamy starych przyjaciół - Xardasa, Gorna, Miltena w G4?

Spotkacie wielu NPC w tym dobrze znanych z prequeli.


Na naszej stronie (www.gothicz.net) była sonda: "Czego brakuje w G3?" i najczęściej wybierane były: pływanie pod wodą, wspinanie się po skałach, podział na rozdziały i przynależność tylko do jednej gildii (jak w G1,2). Podziemny lokacji (np zatopiona wieża Xardasa z G1) też. Czy dacie to wszystko w G4?

Nie możemy zagwarantować, że dostrzeżemy wszystkie sugestie. Jedyne co mogę powiedzieć: nasza dokumentacja ma specjalną sekcję - jest dedykowana sugestiom społeczności.


Co z ujeżdżaniem zwierząt?

Jak widać po naszych poprzednich grach - nie dodawaliśmy jeszcze ujeżdżania zwierząt. Technicznie nie ma problemu. Ze względu na gameplay - głównie to zależy od wielkości mapy i systemu walki. Gra z poprawnie zaimpletowanym systemem walki w czasie jazdy na zwierzęciu musiałaby być dużo większa, niż bez niego. Kolejna kwestia - żeby taki system walki był przynajmniej dobry, trzeba poświęcić dużo czasu. Nie podjęliśmy jeszcze decyzji.


Czy jest szansa, że gra ukaże się w 2008 roku?

Na razie nic na ten temat nie możemy powiedzieć.


Kiedy pokażecie nam jakieś filmy z gry? Czy zaczęliście w ogóle produkcję? Przy okazji - kiedy planujecie otworzyć oficjalną stronę G4?

Gra jest w produkcji ale wątpię, żeby jakieś tego typu materiały z gry ukazały się w najbliższych tygodniach. Zaczęliśmy produkować Gothic 4 - Genesis w sierpniu 2007.

Jeśli chodzi o oficjalną stronę G4... Ponownie - to pytanie do przedstawicieli JoWooD. Ale może w niedalekiej przyszłości będę w stanie na to pytanie odpowiedzieć. Planujemy zarezerwować trochę czasu na komunikację z forum od października 2007.


Czy pracujecie nad jakimiś patchami, mod-kitem czy może skupiacie się na G4?

Chcemy wypuścić patch (do G3) w przyszłości, jeśli każdy problem da się rozwiązać. Możliwe, że będziemy potrzebować wskazówek od Pirahna Bytes, żeby zrobić to szybko. Na szczęście społeczność fanów zaczęła łatać błędy, mamy nadzieję, że do nich dołączymy i wspólnymi siłami znajdziemy dobre rozwiązanie najszybciej jak to tylko możliwe.


Co myślicie o nowym projekcie Pirahna Bytes "RPB"? Czego się po nim spodziewacie?

Ludzie z Pirahna Bytes są bardzo zdolni, zmotywowani, i doświadczeni. Stworzyli nieprawdopodobnie dobrą serię gier RPG - zwiększając liczbę fanów od premiery do premiery. Jako fan gier RPG czekam na ich nowy tytuł. Myślę, że są w sanie nas zaskoczyć.


Planujecie wydać edycję kolekcjonerską ze wszystkimi dodatkami?

To pytanie do JoWooD. Jestem pewny, że ogłoszą szczegóły przed premierą gry.


Planujecie zainwestować więcej czasu w zwalczanie bugów i beta testy? Spellbound to małe studio. Jesteście w stanie stworzyć grę wysokiej jakości? Czy wasze studio ma potencjał na stworzenie najlepszej gry roku?

To prawda, Spellbound liczy sobie 25 pracowników. Ale około 20-50 osób (freelancerów) z pewnością do nas dołączy. Tworząc duże tytuły w przeszłości mieliśmy 50-60 deweloperów pracujących nad grą - to samo stanie się z Gothic 4 - Genesis. Jesteśmy bardzo podobni do studia Hollywood. Kiedy zaczynają nowy film, zaczynają z małą liczbą pracowników i dołączają wielu freelancerów, dzięki czemu są w stanie zrobić film w czasie 3-24 miesięcy - jakkolwiek długo by to nie zajęło.

Jeśli chodzi o naprawianie bugów, ostatnia większa gra Spellbound wyszła bez łatek (nie było takiej potrzeby) lub tylko jedną. Myślę, że podobnie będzie z Gothic 4 - Genesis.

Następna najlepsza gra RPG roku: miałem dużo szczęścia będąc wplątanym w "najlepszą grę RPG roku" (Realms of Arkania - Star Trail). Zarówno amerykańskie i europejskie pisma obwołały nas tym tytułem. To wspaniałe doświadczenie i każdy kto miał je raz, prawdopodobnie spróbuje znów...


Jak widzisz, fani mają bardzo duże oczekiwania względem nowego Gothica. Nadal możesz dobrze spać?

Ja, tak. Mam nadzieję, że reszta zespołu również. Spellbound ma duży talent i motywację. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, stworzymy bardzo dobrą grę.


Masz jeszcze jakieś interesujące informacje dla fanów?

Oczywiście. Przypomnijcie sobie 15 pytanie...

Jeśli nie ujawnimy zbyt dużo szczegółów w ciągu najbliższych tygodni - nie krępujcie się z sugestiami. Zarezerwowaliśmy sobie trochę czasu na zmiany bazujące na sugestiach społeczności. Zespół naprawdę sprawi, żeby część z nich stanie się prawdą.


Dziękuję ci za odpowiedzi i cenny czas. Zostań z community i życzę szczęścia!

Dzięki! Jeśli chodzi o fanów - nawet jeśli nie będziemy w stanie zrealizować każdej sugestii - to nasze absolutne kredo, żeby stworzyć Gothic 4 jakiego polubicie!


Jochen Hamma, producent wykonawczy

Tłumaczenie: sir_doom


Dodał: AddoN Skomentuj [0]
Gothic Multiplayer

Zagraj za darmo w Gothic 2 z innymi fanami!
Gothic Multiplayer

Wspólne polowanie na trolla, pojedynki, pokonywanie niebezpieczeństw w świecie Gothic już możliwe!

Download
NOWE PLIKI:
» ArcaniA: Gothic 4 - Patch 1.02 (oficjalny crack)
» Gothic 3: Zmierzch Bogów - Edycja Rozszerzona (patch 2.0)
» Gothic 3 - Quest Pack 4 + CM 2.2 (wersja polska)
» ArcaniA: Gothic 4 - Mod Pack PL
» ArcaniA: Gothic 4 - LocFix PL
» Gothic 3 - Community Patch 1.74 INT


Sonda
Chcesz, aby Nordic Games rozwijało markę Gothic?

Tak, trzeba dać im szansę, czekam na efekty
Nie, nieważne, że to już inna, nowa firma - tak czy siak wara od tej serii


[poprzednie sondy]
Phoenix
» Strona Główna
» ADOM
» Fallout
» Arcanum
» Disciples
» The Witcher
» Icewind Dale
» Imperium Diablo
» The Elder Scrolls
» Neverwinter Nights
» Planescape: Torment
Partnerzy

Risen
Mass Effect 3
Dragon Age 2
Wiedźmin

Niniejsza strona jest częścią Wortalu Phoenix, znajdującego się aktualnie w stanie hibernacji. Kliknij na powyższy link by dowiedzieć się więcej.
© 2002-2008 Gothic Site. Partnerzy: rpg, skyrim, call of duty. jPortal