Strefy
Gothic Site
Gothic
Gothic 2
Gothic 2: Noc Kruka
Gothic 3
ArcaniA: Gothic 4
Galeria
Gothic Site
» Strona główna
» Redakcja
» Rekomenduj nas
» Banery
» Kontakt

» Toplista Gothic
Suplementy
» Forum
» Wideoteka
» Chat - Gothic
» #gothic
» Głos Khorinis
» Piranha Bytes
» Spellbound
» Wywiady
» Encyklopedia
» Archivum Gothicus
Fanklub
Święte Przymierze
» O fanklubie
» Zakony
» Rangi
» Pojedynki ŚP
» Badania świata Gothic
» Wojny Bogów
» Archiwum konkursów
Dołącz do nas w sieci




Follow GothicSitePHX on Twitter




    Znajdujesz się w wortalu będącym książnicą gier cRPG z serii Gothic. Biblioteka spisanej wiedzy o uniwersum świata Gothic została podzielona na Strefy, które reprezentują odpowiednie kategorie. Każdy dział zawiera obszerne informacje poruszające określoną tematykę. Jako nawigacja po Strefach służy szczytowe menu oraz dopełniające je odnośniki w bocznym menu. Zapraszamy także na Forum Gothic, gdzie każdy może dołączyć się do dyskusji odbywających się w tysiącach wątków, zasięgnąć pomocy w przejściu gry, jak również komuś jej udzielić.


Wywiad ze Stefanem Berger'em | 22.07.2007
World of Gothic przeprowadził wywiad ze Stefanem Berger'em – szefem produkcji JoWooD, który to pracował przy Gothic 3, oraz pracuje nad kolejnymi częściami sagi. WoG chciał wyciągnąć od Stefana nieco informacji i poznać jego opinię na temat ostatnich zawirowań wokół developera Gothic 3Piranha Bytes.


Tłumaczenie wywiadu znajduje się w rozwinięciu newsa.

» Wywiad w wersji oryginalnej



WoG: Witaj Stefan, na początek powiedz nam kim jesteś, czym się zajmujesz w JoWooD, jaka jest twoja ulubiona gra, oraz kilka innych pomniejszych informacji na swój temat.


SB: Nazywam się Stefan Berger, w JoWooD Productions pracuję od 2002 roku, kiedy to powstawał Gothic 2. Pełniłem wtedy funkcję menedżera produkcji. Moja ulubiona gra to Sid Meiers Colonization – co prawda ma już swoje lata, ale to klasyk i darzę go szczególnym sentymentem. Ogólnie rzecz ujmując lubię gry fabularne – serię Gothic, Neverwinter Nights 1 (wraz z dodatkami), oraz Neverwinter Nights 2 - w które gram bardzo chętnie.

WoG: Muszę przyznać, że bardzo się zmartwiliśmy. Już kilka lat pracujesz przy grze Gothic. Przeprowadzałem z tobą wiele wywiadów czy to w Enger, czy też telefonicznych. Teraz jednak stanęliśmy w sytuacji, kiedy twórcom Gothica odebrało się ich produkt, a z marki Gothic została – że tak to ujmę – pusta skorupa. Co takiego poszło nie tak, że musiało do tego dojść?

SB: Myślę po prostu, że wszyscy chcieliśmy zbyt wiele. Mieliśmy w zamiarze wydać największą i najlepszą grę tematyczną, jaka kiedykolwiek została stworzona w Niemczech. Plany zespołu były po prostu wspaniałe, jednak jak wszyscy zapewne doskonale wiecie – jesteśmy jedynie ludźmi. Plany fabularne zostały zmienione z powodu designu…

WoG: Czy twoim zdaniem puste słowo „Gothic” może oddać istotę gry? Może ludzie, którzy stoją za tobą tego nie rozumieją. Znasz treść mojej sygnatury – „ Tylko tam gdzie będzie Piranha Bytes, będzie mógł powstać prawdziwy Gothic” – czy rozumiesz sens tej wypowiedzi?

SB: Pewnie że mogą to zrozumieć. Każdy faworyzuje studio… Jednak najważniejszy jest zawsze wynik. Zadowolimy fanów, prasę, oraz naszych partnerów. Przed kilkoma miesiącami grałem w nową odsłonę przygód Lary – z nowym designem i nie mogę powiedzieć by gra była gorsza od wcześniejszych części.

WoG: Gothic – Mythos powstał, aby głębiej móc poznać opinię Piranha Bytes na ich grę. Czy według ciebie, będziecie potrafili przenieść to doświadczenie do nowego projektu?

SB: Tak, stawiamy na wysoką jakość, przez co chcemy nadal zachować ducha Gothic, przez kontynuację fabuły, zdań, czy też postaci. Naturalnie zapraszamy do współpracy wszystkich fanów, oraz WoG, na forum JoWooD. Z mojej strony pragnę wam już podziękować, za to, co zrobiliście do tej pory.

WoG: Hasło „CommunityPatches”, za pomocą którego łatacie Gothic 3 jest bardzo dobrym pomysłem. Widać wyraźny odzew fanów, oraz szerokiej sceny Modderskiej. Jednak wasza praca ze społecznością do tej pory była bardzo skryta, przez co irytująca. Czy zamierzacie jakoś poprawić tę sytuację?

SB: Sposób, jaki by nie był, jest właściwy. Zdarzają się bowiem oszuści. Chcieliśmy się przed tym zabezpieczyć, aby nie wydać fanom czegoś, co zamiast grę poprawić jeszcze ją pogorszy. Niezbędna więc bowiem jest moderacja wszystkich poprawek jakie do nas trafiają.

WoG: Również ludzie z World of Gothic biorą udział w „CommunityPatches”. Padło pytanie o licencję na modyfikator, odpowiedź od jednego z waszych pracowników była bardzo zdumiewająca – „do czego jest to wam potrzebne?”. Dlaczego JoWooD w tej kwestii wyraża się tak niejasno? Czy ma to coś wspólnego z prawami do marki Gothic?

SB: Jak każda firma, JoWooD musiał zadbać o licencję dla modyfikatora. Na naszym forum jasno daliśmy do zrozumienia, że jest on wykorzystywany do naprawy błędów, oraz usterek w grze. Przeglądając kolejne jej strony jednak, można znaleźć tuziny zastrzeżeń. To jednak na razie nie jest palącą sprawą. Być może w przyszłości odświeżymy licencję GothicMOD.

WoG: Nie znalezienie teraz odpowiedniej grupy, która naprawiłaby wszystkie błędy w grze, może być dla was bardzo nieopłacalne. Czy nie bierzecie pod uwagę zatrudnienia profesjonalistów, aby ci zajęli się dalszym suportem dla graczy?

SB: Już od dłuższego czasu bierzemy pod uwagę tę możliwość. Jak już jednak pisałem, to musi potrwać, ponieważ takowe studio musiałoby zapoznać się z kodem gry. Nie możemy udostępnić graczom niewypróbowanego patcha. Więc jak na razie jest to nadal kwestia przyszłości.

WoG: Czy mógłbyś sobie wyobrazić sytuacje, że JoWooD rozciąga opiekę nad całą społecznością fanów, aby wykorzystać nieoceniony potencjał tłumu? Możecie upublicznić jedynie niektóre dane, tak by fani mogli zająć się naprawą błędów, co nie miałoby znaczenia dla samego enginu gry. Zawsze można jednak pójść dalej i odpowiedniemu fanowskiemu zespołowi wydać kod źródłowy gry – co o tym sądzisz?

SB: To również braliśmy pod uwagę… Chcieliśmy wciągnąć do „CommunityPatches” wszystkich modderów, oraz fanów gry. Jednak wszystkiego nie można było zrobić jednocześnie, krok po kroku zapraszaliśmy ludzi do tego projektu.

Chciałbym zacytować tutaj również biblijny przykład z Arką Noego: gdyby ten, chcąc zabrać na arkę wszystkie zwierzęta, nie mógłby płynąć swoją łodzią. Często byliśmy krytykowani za zbyt duży pośpiech, dlatego w tym przypadku planowanie jest dla nas najważniejsze.

Chciałbym jednak jeszcze raz podziękować całej społeczności fanów. Już od jakiegoś czasu pilnie pracujecie. JoWooD Productions uważa, że takie działania są nienaturalne, jednak jesteśmy dumni z posiadania takich fanów, którzy w wolnym czasie ulepszają grę. Dlatego też postanowiliśmy nagradzać ludzi którzy się tym zajmują.

WoG: Jestem bardzo ciekawy jak cała sytuacja z Gothic dalej się potoczy. Strona World of Gothic poświęcona jest każdej części gry. Czy w przyszłości nadal będziecie z nami współpracować?

SB: Wszystko na to wskazuje, że nadal będziemy współpracować w przyszłości.

WoG: Jeszcze jedno pytanie na temat Gothic 4, czy mógłbyś nam zdradzić jak idą negocjacje z nowym developerem?

SB: Negocjacje są bardzo obiecujące, na chwilę obecną nie mogę powiedzieć na ten temat nic więcej

WoG: Wydawca jest bardzo przychylny całej społeczności fanów, czy w przyszłości również będziecie kontynuować tę politykę kontaktu z ludźmi?

SB: Jak najbardziej. Najważniejszy jest kontakt wydawcy z graczami. W przyszłości nadal będziemy utrzymywać ten kontakt, a nawet go rozszerzać.

WoG: Bardzo dziękuję za wywiad. Życzę tobie i twojej firmie dalszych sukcesów. Do następnego razu.

SB: Dziękuję, już jestem szczęśliwy na myśl o kolejnym wywiadzie.
Dodał: AddoN Skomentuj [0]
Gothic Multiplayer

Zagraj za darmo w Gothic 2 z innymi fanami!
Gothic Multiplayer

Wspólne polowanie na trolla, pojedynki, pokonywanie niebezpieczeństw w świecie Gothic już możliwe!

Download
NOWE PLIKI:
» ArcaniA: Gothic 4 - Patch 1.02 (oficjalny crack)
» Gothic 3: Zmierzch Bogów - Edycja Rozszerzona (patch 2.0)
» Gothic 3 - Quest Pack 4 + CM 2.2 (wersja polska)
» ArcaniA: Gothic 4 - Mod Pack PL
» ArcaniA: Gothic 4 - LocFix PL
» Gothic 3 - Community Patch 1.74 INT


Sonda
Chcesz, aby Nordic Games rozwijało markę Gothic?

Tak, trzeba dać im szansę, czekam na efekty
Nie, nieważne, że to już inna, nowa firma - tak czy siak wara od tej serii


[poprzednie sondy]
Phoenix
» Strona Główna
» ADOM
» Fallout
» Arcanum
» Disciples
» The Witcher
» Icewind Dale
» Imperium Diablo
» The Elder Scrolls
» Neverwinter Nights
» Planescape: Torment
Partnerzy

Risen
Mass Effect 3
Dragon Age 2
Wiedźmin

Niniejsza strona jest częścią Wortalu Phoenix, znajdującego się aktualnie w stanie hibernacji. Kliknij na powyższy link by dowiedzieć się więcej.
© 2002-2008 Gothic Site. Partnerzy: rpg, skyrim, call of duty. jPortal