Strefy
Gothic Site
Gothic
Gothic 2
Gothic 2: Noc Kruka
Gothic 3
ArcaniA: Gothic 4
Galeria
Gothic Site
» Strona główna
» Redakcja
» Rekomenduj nas
» Banery
» Kontakt

» Toplista Gothic
Suplementy
» Forum
» Wideoteka
» Chat - Gothic
» #gothic
» Głos Khorinis
» Piranha Bytes
» Spellbound
» Wywiady
» Encyklopedia
» Archivum Gothicus
Fanklub
Święte Przymierze
» O fanklubie
» Zakony
» Rangi
» Pojedynki ŚP
» Badania świata Gothic
» Wojny Bogów
» Archiwum konkursów
Dołącz do nas w sieci




Follow GothicSitePHX on Twitter




    Znajdujesz się w wortalu będącym książnicą gier cRPG z serii Gothic. Biblioteka spisanej wiedzy o uniwersum świata Gothic została podzielona na Strefy, które reprezentują odpowiednie kategorie. Każdy dział zawiera obszerne informacje poruszające określoną tematykę. Jako nawigacja po Strefach służy szczytowe menu oraz dopełniające je odnośniki w bocznym menu. Zapraszamy także na Forum Gothic, gdzie każdy może dołączyć się do dyskusji odbywających się w tysiącach wątków, zasięgnąć pomocy w przejściu gry, jak również komuś jej udzielić.


Rozmowa z Mikem Hoge o serii Gothic | 04.04.2011
Dziś przygotowaliśmy dla was tłumaczenie wywiadu umieszczonego na czeskiej stronie poświęconej serii Gothic. Wywiad jest przeprowadzony z Mikem Hogem. Mike Hoge jest jednym ze współzałożycieli Piranhia Bytes i jedynym, który wciąż pracuje w tym zespole. Zapytano go o kilka spraw związanych z pierwszą częścią serii, na które Mike był uprzejmy odpowiedzieć.

Zapraszamy do lektury :)


» Żródło


Gothicz.net: 15go marca była 10ta rocznica wydania Gothic 1. Co przychodzi Ci na myśl gdy pomyślisz o tej rocznicy?

Mike: Zawsze starałem się planować w pięcioletnich odstępach czasu. Teraz, wraz z ukończeniem Risen 2, zbliża się kolejny z tych odstępów. Po ukończeniu gry, NAPRAWDĘ chciałbym zrobić inny rodzaj gry – przynajmniej innego gatunku. Piraci są super, ale według mnie są wciąż zbyt blisko gatunku fantasy, w którym siedzę już 10 lat.

Gothicz.net: W tym czasie Ty i pozostali pracowaliście nad fabułą. Mógłbyś krótko opisać jej pochodzenie? Jaka jej część pochodzi z Twojej głowy?

Mike: Zaprojektowałem całą fabułę Gothic 1. Oczywiście w sumie było nas kilku scenarzystów, lecz wszystkie gildie, historia, sceneria i większość postaci pochodziła ode mnie. Złożenie tego wszystkiego w całość zajęło 3 lata, a i tak wiele kluczowych zmian w fabule nanosiłem nawet 4 miesiące przed ukończeniem.

Gothicz.net: Oczywiście nie możemy zapomnieć o Bezimiennym bohaterze, którego twarz była właściwie taka sama jak Twoja. Powiedz nam jak odbywał się wybór twarzy bohatera. Dlaczego Ty?

Mike: Wybrałem teksturę bohatera z około 100 tekstur twarzy które mieliśmy. Starałem się wybrać twarz, która według mnie pasowała do postaci bezimiennego bohatera. Ta twarz już tam była. Ja ją tylko wybrałem. Nie chciałem żeby wyglądała jak ja, więc chyba zrobiłem to podświadomie :)

Gothicz.net: W Gothic 3 wygląd bohatera trochę się zmienił? Zakładam, że nie byłeś już jego modelem, zgadza się? :) Byłeś rozczarowany?

Mike: Wcale nie. Teraz był bardziej podobny do Horsta (który był odpowiedzialny za design G3) – ale to dobrze :)

Gothicz.net: Z artykułów na WoG.de wiemy, że po wydaniu Gothic 1, część załogi pracowała nad dodatkiem do G1. Mimo iż nie byłeś w to bezpośrednio zaangażowany, to czy pamiętasz może cokolwiek z tego dodatku? Na przykład fabułę? Potem dodatek został anulowany. Czy jakieś jego cechy zostały użyte w G2?

Mike: Nie. Wykorzystaliśmy tylko odrobinę. Gdy dodatek został anulowany, nie mogliśmy zbyt wiele użyć – musieliśmy zaczynać od zera.

Gothicz.net: Gothic 1 zawiera wiele tajemnic, tajemniczych miejsc itp. Na przykład światło na bagnach, „Świątynia” Orków, domy na dnie jeziora w Nowym Obozie itd. Możesz nam coś powiedzieć o tych tajemnicach w Gothicu? Czy są to zwykłe, ‘losowe’ pomysły bez głębszego znaczenia, czy każda z tych tajemnic ma swoją historię?

Mike: Zbyt wiele by opowiadać, więc wybiorę jeden przykład. Tama w Nowym Obozie została zaprojektowana z kilku powodów.

Każdy obóz musiał się jakoś zaopatrywać w żywność, Stary Obóz handlowałby rudą z zewnętrznym światem, Obóz Sekty wymieniałby swoje narkotyki za żywność z innych obozów (ci kolesie i tak dużo nie jedli, bo ciągle chodzili naćpani) a Nowy Obóz wytwarzałby swoje własne zapasy żywności. Próbowałem znaleźć dla każdego obozu różne sposoby pozyskiwania jedzenia.

Wtedy pomyślałem jaki rodzaj pożywienia powinien uprawiać Nowy Obóz i uznałem, że pole ryżowe byłoby najlepszym rozwiązaniem, ponieważ te rośliny nie są tak trudne do wyświetlenia jak np. pole pszenicy i miałoby ogromną tamę jako źródło wody. Dodatkowo tama sprawiała, że ten trochę mały obóz wyglądał na większy.

Gothicz.net: Gdy Gothic 1 został wydany, to czy gra była zgodna z Twoją wizją, czy też przydałoby się więcej czasu, aby skończyć ją w taki sposób, jaki chciałeś?

Mike: Nigdy nie ma wystarczająco dużo czasu. Poza tym myślę, że Gothicowi 1 przydałoby się więcej poprawek w dialogach obozów w końcowych fazach gry. Ludzie nadal mówili to samo co na początku gry i bohater mógł wybrać kwestie „Cześć! Jestem tu nowy…” w szóstym rozdziale. To było schrzanione.

A, tak, byli jeszcze ci 4 przyjaciele bohatera, którzy mieli się spotkać potem w ich sekretnym miejscu w późniejszej fazie gry. Jednak tak się nie stało, ponieważ nie mieliśmy więcej czasu. Poza tym (i kilkoma błędami) jestem zadowolony z naszej pierwszej gry.

Gothicz.net: Jaki był cel obozu bandytów stacjonujących nieopodal kanionu trolla w G1?

Mike: Miał zwiększyć różnorodność przeciwników. Ciągle walczyłeś z potworami, więc pomyślałem, że fajnie by było powalczyć także z jakimiś bandytami. Co więcej, według mnie cały wewnętrzny konflikt w Nowym Obozie był za słabo odwzorowany i pomyślałem, że powinna istnieć niezależna grupa bandytów mająca gdzieś to, co mówi Lee. Co nie zmienia faktu, że przydałoby się dodatkowe zadanie związane z nimi.

Gothicz.net: W Gothic 1 istnieje arena, ale nie ma na niej żadnych walk. W G3 i Risenie zaimplementowaliście walki na arenie, jednakże co z areną, gdzie bohater obstawiałby jednego z walczących i zarabiał trochę złota poprzez samo patrzenie na walkę? Czy rozważaliście tą opcję?

Mike: Raczej nie. Okazało się, że nie możemy wprowadzić wszystkich aspektów, które chcieliśmy więc dość wcześnie porzuciliśmy ten pomysł.

Gothicz.net: Ile kosztowało stworzenie G1 i G2? Czy wasze wynagrodzenie jako twórców przy pracy nad pierwszą dwójką różniło się od pracy nad Gothic 3?

Mike: Nie, wiele nie zarabialiśmy. Ale mamy pracę, która sprawia nam radość. To jest nagrodą samą w sobie.

Co do kosztów tworzenia gier. Gothic 1 kosztował kilka milionów, a zwróciło się niewiele. W przypadku Gothic 2 koszt się zwrócił. A wraz z dodatkiem udało się zarobić trochę grosza.

Gothicz.net: W niemieckiej wersji G1 można zobaczyć występ grupy In Extremo. Czyj to był pomysł? Czy ten pomysł znów zostanie użyty w którejś z przyszłych gier? Ponieważ był to świetny pomysł.

Mike: To był pomysł Toma Putzkiego. On był odpowiedzialny za nasz wewnętrzny PR i marketing i znał ich z koncertu na którym był. Pomysł rzeczywiście był świetny. Ze współczesną technologią musiałbyś włożyć w to więcej wysiłku (więcej pieniędzy (o wiele, wiele więcej) niż „w tamtych czasach”)

Gothicz.net: Jakimi grami RPG się inspirowałeś przy tworzeniu Gothic 1? W jakie RPG grałeś przed Gothiciem.

Mike: Ultima 6, 7, Dungeon Master itp. Praktycznie każdą dostępną mi grę. Także teraz pomimo tego, że mam rodzinę. Czasem przechodzę na „Tryb Nie Przeszkadzać” by cieszyć się grami jak Fallout 3.

Gothicz.net: W serii Gothic nie ma zbyt wiele kobiet. Nie sądzisz, że jesteś winny wyjaśnienie fanom poruszonym tym faktem?

Mike: Nie :) Wybaczcie mi, ale nie rozwinę tego tematu. Bardziej się to nadaje na forum o tematyce filozoficznej.

Gothicz.net: Jak wiadomo, magiczna bariera w G1 powstała przy udziale 12 magów plus Xardas. W Kolonii możemy spotkać ich dokładnie taką samą liczbę, jednak Mag Ognia Milten trafił do Kolonii po utworzeniu Bariery. Więc brakuje jednego Maga Ognia. Raczej mało prawdopodobne jest to, że przeoczyliście ten szczegół. Więc co się stało z brakującym magiem?

Mike: Magiczna Bariera została stworzona przez 12 magów, a Xardas był jednym z nich! Gdy Xardas opuścił Stary Obóz zostało tylko 5 Magów. Przyjęli więc na ucznia Miltena, gdy ten został uwięziony po utworzeniu bariery. W grze jest dialog w którym jeden z magów źle podaje liczbę magów. To chyba Saturas… Zauważyłem ten błąd i go poprawiłem, a jeden z byłych członków zespołu „poprawił” go na nowo, bo nie zrozumiał fabuły. Nie brakuje żadnego maga. To ten facet namieszał :)

Gothicz.net: Czy myślałeś kiedyś o przeszłości Bezimiennego bohatera? Jaką zbrodnię popełnił itd. Czy też może wybrałeś jakiegoś pierwszego lepszego człowieka bez przeszłości i wsadziłeś go do Kolonii?

Mike: Nikt nie jest niewinny.

Gothicz.net: Czy mógłbyś wyjaśnić sprawę więzi między Smokiem Ożywieńcem z G2 a Bezimiennym bohaterem?

Mike: Bezimienny Bohater jest Awatarem Adanosa. Smok Ożywieniec jest Awatarem Beliara, noszącym „energię” Śniącego.

Gothicz.net: Dlaczego w dodatku Noc Kruka na głównego wroga wybrałeś właśnie Kruka? Czemu nie na przykład Gomeza?

Mike: W naszym odczuciu Gomez był zbyt znaczącą postacią – większość osób zabijała go i pamiętała ten szczególny moment – Kruk także mógł być zabity, lecz nie był tak znaczącą postacią więc i jego śmierć nie byłaby tak znacząca dla graczy.

Gothicz.net: Planowałeś stworzyć Gothica jako trylogię, ale Gothic 3 miał otwarte zakończenie. Skąd ta decyzja? Czy JoWooD miał na to wpływ, bo nie chciał zakańczać serii, która była w tamtym czasie na topie?

Mike: Brak czasu.

Gothicz.net: Co sądzisz o modach tworzonych do dwóch pierwszych części Gothica? Chodzi mi o to, że to głównie dzięki tym ludziom tworzącym mody (i oczywiście waszym narzędziom) Gothic, a zwłaszcza 2 część, jest wciąż grą „żywą”. Sądzę, że to jest naprawdę niesamowite po tych wszystkich latach. Oczywiście Risen nigdy czegoś takiego nie osiągnie. Wiem, że to jest raczej pytanie do wydawcy, ale dlaczego nie wydacie narzędzi do tworzenia modów, gdy macie przed oczami taki świetny przykład, gdzie ludzie grają dzięki modom w grę mającą 10 lat? Czy jest szansa, że pojawi się wsparcie dla modderów, tak jak to miało miejsce przy Gothic 2?

Mike: Problem polega na tym, że wydawca za to nie zapłaci – a nas nie stać na to, ponieważ pracujemy nad całkiem NOWYM projektem i potrzebujemy pieniędzy do opłacenia naszego zespołu. Osobiście uważam, że wydanie modkitu to świetny pomysł, ale potrzeba do tego o wiele więcej niż „po prostu go wydać”.

Gothicz.net: Co sądzisz o dzisiejszych grach role-playing? RPG są prostsze niż wcześniej, a grafika to najczęściej najważniejszy ich aspekt. Według mnie to nie jest właściwe podejście. Czy sądzisz, że jest w ogóle możliwe wydanie świetnego, old-schoolowego RPG

Mike: Zagraj w Fallout 3 – lub Fallout New Vegas – lub w oba. Będziesz miał swoją odpowiedź.

Gothicz.net: Mike, ostatnie pytanie. Gdybyś miał możliwość odzyskać prawa do Gothic, to czy byś się o to starał? Czy jest szansa na stworzenie kolejnego Gothica?

Mike: Odzyskamy prawa do Gothica po skończeniu Risen 2. Dlaczego? Bo sprzedaliśmy je naszemu byłemu wydawcy tylko na określony czas ;)

Mądre posunięcie.

Dzięki za pytania i do zobaczenia na necie.

Mike

Dodał: Atrion Skomentuj [34]
Gothic Multiplayer

Zagraj za darmo w Gothic 2 z innymi fanami!
Gothic Multiplayer

Wspólne polowanie na trolla, pojedynki, pokonywanie niebezpieczeństw w świecie Gothic już możliwe!

Download
NOWE PLIKI:
» ArcaniA: Gothic 4 - Patch 1.02 (oficjalny crack)
» Gothic 3: Zmierzch Bogów - Edycja Rozszerzona (patch 2.0)
» Gothic 3 - Quest Pack 4 + CM 2.2 (wersja polska)
» ArcaniA: Gothic 4 - Mod Pack PL
» ArcaniA: Gothic 4 - LocFix PL
» Gothic 3 - Community Patch 1.74 INT


Sonda
Chcesz, aby Nordic Games rozwijało markę Gothic?

Tak, trzeba dać im szansę, czekam na efekty
Nie, nieważne, że to już inna, nowa firma - tak czy siak wara od tej serii


[poprzednie sondy]
Phoenix
» Strona Główna
» ADOM
» Fallout
» Arcanum
» Disciples
» The Witcher
» Icewind Dale
» Imperium Diablo
» The Elder Scrolls
» Neverwinter Nights
» Planescape: Torment
Partnerzy

Risen
Mass Effect 3
Dragon Age 2
Wiedźmin

Niniejsza strona jest częścią Wortalu Phoenix, znajdującego się aktualnie w stanie hibernacji. Kliknij na powyższy link by dowiedzieć się więcej.
© 2002-2008 Gothic Site. Partnerzy: rpg, skyrim, call of duty. jPortal