Strefy
Gothic Site
Gothic
Gothic 2
Gothic 2: Noc Kruka
Gothic 3
ArcaniA: Gothic 4
Galeria
Świat
» Historia
» Orkowie
» Gildie
» Engine
» Soundtrack
Pomoc
» Ogólne informacje
» FAQ
» Solucja
» Zadania - Nordmar
» Konsola (Kody)
» Skrzynie
» Poradnik wojownika
» Poradnik maga
» Poradnik złodzieja
» Poradnik: QuestPack
Ekwipunek
» Artefakty
» Rośliny
» Kamienie teleportacyjne
Artykuły
» Recenzja
» Modyfikacje
» Dodaj artykuł
Fanowskie inicjatywy
» Community Patch
» ModPack
» QuestPack
Galeria
» Screenshots
» Artworks
» Wallpapers
» Inne
» Fanworks
Download
» Filmy [38]
» Inne [4]
» Mody [8]
» Muzyka [4]
» Patche [10]
» Programy [3]

Skocz do:

FAQ

FAQ techniczne znajduje się tutaj.

Piranha Bytes:
  • Kai Rosenkranz, Kompozytor / Webmaster
  • Michael Rüve, Dyrektor
  • Mattias Filler, Projektant gry
  • Carsten Edenfeld, Programista
  • Kurt Pelzer, Programista
  • Mario Röske, Artysta 3D / Projektant świata
  • Michael Hoge, Projektant gry / AI
  • Oliver Höller, Programista
  • André Hotz, Animator
  • Horst Dworczak, Główny Artysta
  • Sascha Henrichs, Artysta 2D/3D
  • Stefan Kalveram, Projetant gry/scenariusza

    Tłumaczenie niemieckich pytań i odpowiedzi:

    Czy na początku gry będzie można ukształtować postać z pewnymi ograniczeniami, być może wybrając talenty z listy? Czy może postać zawsze będzie posiadała określone atrybuty i umiejętności? - moetermoerber
    Podobnie jak we wszystkich poprzednich Gothicach - trzecia część serii nie dysponuje klasycznym generatorem postaci. Gracz bezpośrednio zacznie grę, a swoją postać rozwijać będzie podczas rozgrywki. "Podstawowe wyposażenie", które na początku otrzyma Bezimienny, wystarczy, aby poradzić sobie z pierwszymi wyzwaniami, z drugiej jednak strony otrzyma odpowiednią swobodę do kształtowania własnej postaci.

    Dostępne będzie sterowanie ze starego Gothica, czy system walki oraz sterowanie będą całkowicie nowe? - X-or Bioman
    Wszyscy, którzy wcześniej używali kombinacji myszy i klawiatury, natychmiast przyswoją nowe sterowanie. Pozbyliśmy się zbędnych utrudnień, a kontrola walki może być precyzyjna i bezproblemowa. Przyjemność sprawia samo obserwowanie Mike'a Hoge'a, projektanta gry, podczas testów systemu walki, ponieważ z odrobiną wyczucia za pomocą myszy można odpalić wspaniałą choreografię. Oprócz tego nasz interfejs radzi sobie już ze skomplikowanymi zadaniami, ponadto wszystkie ważniejsze czynności są w pełni konfigurowalne.

    Czy będzie więcej zwierząt nastawionych neutralnie, jak owce w Gothic 2? - DeadlyArrow
    Tak, oczywiście. Od motyli, po owce "wypełniające obraz" (gdy stoi się bezpośrednio przed nimi). Zwierzęta zamieszkujące świat Gothic 3 stanowią niezwykle ozdobną i różnorodną kolekcję fauny.

    Wiemy już, że Lee odegra ważną rolę, ale jaki udział w tej historii będą mieli przyjaciele Bezimiennego - Gorn, Milten, Vatras? (Jeżeli w ogóle się z nimi spotkamy.) - Peterem Pullunder
    Każdy członek załogi, z którym Bezimienny przybije do Myrtany, jest ważnym elementem w zespolonej historii. Zwłaszcza czterej przyjaciele bohatera, Diego, Gorn, Lester i Milten, będą mu towarzyszyć podczas kilku przygód. Czy i w jaki sposób Bezimienny wspólnie z nimi stawi czoła wyzwaniom, zależeć będzie tylko od niego, jednak w historii przewidywane są okazjonalne spotkania z przyjaciółmi.

    Ile czasu przewidujecie na ukończenie przez gracza głównego wątku? Jak długo zajmie przejście gry ze wszystkimi pobocznymi misjami? - ken007
    Aktualnie nie można jeszcze tego oszacować. W chwili obecnej nasi testowi bohaterowie bez ustanku biegają po świecie w skróconym czasie, by nasi scenarzyści mogli testować i szybciej kontynuować rozwój akcji. Również nie ma jeszcze zaaplikowanej mowy, dlatego klikanie dialogów przeważnie odbywa się w "małpim tempie". Zatem sensowne oszacowanie czasu potrzebnego na grę, nie jest jeszcze możliwe. Gdy tylko osiągniemy zaawansowane stadium w fazie beta, odpowiedź na to pytanie będzie konkretniejsza. W porównaniu z Gothic 2 objętość dialogów i liczba misji wyraźnie wzrosły, dlatego sądzimy, że czas gry netto odpowiednio się wydłuży.

    W Gothic 2 najpierw spotkaliśmy paladynów, co znacząco wpłynęło na wybór tej gildii jako pierwszej. Czy w Gothic 3 będzie inaczej, że jednocześnie spotkamy się z różnymi gildiam, a gracz będzie miał wybór już od początku? - Wüstenkrieger
    Nasz początek w Gothic 3 może zostać przyrównany do Gothic 1. Wprawdzie zaraz na początku Diego podał rękę i wskazał drogę do Starego Obozu, pomimo tego na każdym kroku spotykało się członków z dwóch pozostałych ugrupowań, którzy też polecali swoje obozy. Podobnie działa to w Gothic 3. Gracz trafia w wir akcji i odpowiednio szybko napotyka ważne postaci, które proponują przyłączenie się do różnych grup i przedstawiają poszczególne warunki. Niemniej jednak naszym głównym celem jest zaoferowanie graczowi możliwie największej wolności, a jest to ściśle powiązane z przynależnością do gildii.

    Obecna strona główna jest jej wstępną wersją. Kiedy będzie dostępna online oficjalna strona Gothic 3? - WernerTWC
    Właściwie strona główna płynnie przeszła z wersji Teser do oficjalnej i czekam tylko na moment, by usunąć znaczek "Teaser". Wprawdzie wkrótce dojdzie kilka ciekawych opcji i, naturalnie, nowe informacje, ale ogólnie wizerunek bardziej się nie zmieni.

    Jak osobiście oceniłbyś Gothic 3 i które zmiany uważasz za najlepsze / najbardziej innowacyjne? - X-or Bioman
    Gothic 3 jest tym, czego fan Gothica oczekiwałby od godnego następcy, a nawet czymś więcej. W ciągu ostatnich tygodni udało nam się odtworzyć, z nową technologią, niesamowitą atmosferę Gothica i aktualnie pracujemy nad tym, aby start gry był na powrót tak wciągający jak poznawanie świata Gothica. Osobiście jestem zachwycony każdą nową cechą, którą udostępnili nasi programiści, nadal nie mogę uwierzyć, jak wiele oferuje teraz nasz engine. Zupełnie zadziwił mnie wspaniały system animacji, który został zastosowany w ramach walki, a także nowe efekty shaderów dla wody, błyszczące materiały, tekstury otoczenia, skóry, etc. są całkiem niezłe.
    Inne Piranhie zapewne mają do powiedzenia dużo więcej.
    Oh, byłbym zapomniał: Nowy system muzyki z dynamicznymi dźwiękami orkiestry... nadzwyczaj świetny!

    Czy pojawią się niezwykłe zbroje, jak starożytna zbroja magiczna z Gothic 1, których będzie można używać? Podłożem pytania jest kwestia, czy będzie można ukończyć grę nie przyłączając się do żadnej gildii? - gv g
    Tak, będą specjalne zbroje. Ale niewielki jest związek z zakończeniem gry a przynależeniem do jakiejś gildii, gdyż pod koniec gracz tak czy inaczej będzie bez gildii. Nie istnieją bowiem trwałe powiązania w gildiach. W niektórych gildiach obowiązkiem jest typ "dresscode" (prawdopodobnie chodzi o kod odpowiedzialny za rodzaj ubioru rozpoznawany przez przedstawicieli gildii - przyp. tłum.), w innych już nie, ogólnie natomiast gildie nie zakuwają nas w kajdany.

    Czy będzie więcej przeciwników korzystających z magii, a także atakujących za pomocą różnych zaklęć, ewent. chociażby magicznych potworów/zwierząt? - gothicfan
    Tak, będą przeciwnicy korzystający z magii i zaatakują cię na różne sposoby. Przewidziane są również potwory z magicznymi atakami.

    Czy w Gothic 3 będzie można kierować np. wojownikiem, a później ukształtować postać na maga lub złodzieja? Czy też wszystko wymiesza się, a gracz nie będzie musiał się szczególnie specjalizować, aby zostać później walczącym magiem i złodziejem zarazem? Albo może przynależność do frakcji ma większe znaczenie na rozwój niż klasa postaci?
    Czy gracz będzie mógł także zostać wykluczony z jakiejś gildii/frakcji, jeżeli sprzeciwi się regułom panującym w gildii (np. kiedy gracz jako rebeliant zaatakuje innego członka tej gildii)? Czy gracz będzie mógł wtedy zmienić przynależność lub równocześnie zostać członkiem wielu frakcji? - Rethon
    Doskonale nadaje się tutaj fragment odpowiedzi PB|Mattesa: "- ... Jednak gracz, który chciałby wyuczyć się wszystkiego, musiałby wydać wiele punktów nauki...". Znaczy to, że teoretycznie gracz może mieszać umiejętności skrajnie różne (walka, magia, złodziejstwo), lecz za bardzo wysoką cenę: gracz będzie połowicznie rozwinięty, do rozdysponowania jest ograniczona ilość punktów nauki. Zatem, jeśli chcesz wybrać się w podróż wojownikiem, który będzie potrafił korzystać z kilku zaklęć - możesz to zrobić. Człowiek złota rączka również jest możliwy, jednak nigdy nie rozwinie swoich umiejętności do perfekcji.
    Temat przynależności do gildii był już poruszany w kilku odpowiedziach. W skrócie: jeśli w gildii zyskasz dobrą opinię i zaprzyjaźnisz się z jej przedstawicielami, dla obu stron rozwinie się wtedy miła symbioza. Otrzymasz specjalne misje, fajne przedmioty, nowe umiejętności, jednakże nie staniesz się mocno zobowiązanym członkiem. Ergo: kiedy ludziom nie spodoba się twoje postępowanie, to koniec z grzecznością, co jest równoznaczne z wyrzuceniem.

    W co na początku wyposażony będzie nasz bohater, jego ekwipunek znajduje się w kufrze na statku, który nie zatonie, więc musi mieć do niej dostęp? - Peter Pullunder & AliS
    Jakie będzie miał wyposażenie, jeszcze dokładnie nie wiadomo. Wyjdzie to dopiero po zakończeniu procesu wyważania/balansowania gry. Bezimienny wkracza jednak do Myrtany jako bohater, dlatego zważywszy na ten fakt nie będzie "uzbrojony" w same kalesony i ciężką gałąź.

    Jakie będą korzyści z walki dwoma broniami naraz? Czy w tym samym czasie można posługiwać się orężem różnego typu, np. mieczem oraz toporem? - Zakhar Sakun, Olympian Dragon i R@ptor
    Nie można tworzyć dowolnych kombinacji, ponieważ do obsługi niektórych broni potrzebne są obie ręce. Jednak ma to zastosowanie przy większości broni jednoręcznych: Przy osadzeniu rąk nie obowiązują niemal żadne granice. Logicznie rzecz biorąc, główną zaletą jest większa częstotliwość wyprowadzanych ataków.

    Czy myśleliście kiedykolwiek nad wybudowaniem, przez bohatera, własnego domu lub może postawieniem jakiegoś namiotu, w którym mógłby przenocować? - Titan123, Florian Weigerstorfer i Gysmo77
    W Gothic 3 mamy odpowiedni powód, który będzie to uniemożliwiał. Bezimienny wplątany jest w epicką przygodę, która skłania go do działania, nie natomiast do spania w swoim łóżeczku. Dla nas o wiele lepszym rozwiązaniem jest zaoferowane posłanie w przyjaznych nam gildiach lub trening survival - przetrwanie każdej nocy z daleka od życzliwego gospodarza (albo też skalpa).

    Czy będzie można dzięki czarom umagiczniać przedmioty, aby zadawały większe obrażenia albo ogłuszać wroga do postaci słupa soli? - Hector
    Na chwilę obecną takie pytania trochę za bardzo wnikają w szczegóły, dlatego mam nadzieję, że na razie wystarczającą odpowiedzią jest "Pojawią się magiczne bronie".

    Czy w grze będą w końcu książki godne przeczytania, jakiś rzut oka na świat oraz opowieści? - Nudelauto
    W poprzednich częściach również było sporo lektury i dalej właściwie można tak mówić. Oczywiście w Gothic 3 ten środek zostanie bardzo szeroko wykorzystany do zagęszczenia klimatu i przedstawienia tła fabularnego.

    Czy fabuła w Gothic 3 przewiduje rodzaj jakiegoś romansu? Czy będą wojowniczki lub inne kobiety na wysokich i ważnych stanowiskach? - Rashnu i mattyk
    W teamie Piranhii mamy różne poglądy na tą sprawę. Osobiście nie miałbym nic przeciwko temu i w sentymentalnej fazie skomponowałbym nawet miłosny motyw dla Gothic 3. Jednakże zdaniem większości romans (jeśli już) mógłby odegrać jedynie marginalną rolę dla utrzymania odpowiedniej atmosfery. Dlatego sądzę, że zatrzymam swój motyw miłosny i sprzedam jako dodatek skomponowany specjalnie dla mojej przyjaciółki. Wszystko ma swoje wady i zalety.

    Czy w Gothic 3 pojawią się walczące ze sobą armie i czy będzie można dowodzić własną armią/większą grupą? Jak wpłyną na to wymagania sprzętowe? Może "tylko" z tego powodu większych bitew nie będzie? - Tobias Neyer, micbomber, Dr.Bumm2
    Ponieważ większość graczy pod pojęciem armii zaraz wyobraża sobie setki NPCów, wolałbym ograniczyć swoją wypowiedź do sformułowania z większą grupą. Liczba NPCów, która jednocześnie jest obliczana i prezentowana, faktycznie jest z góry głównie (jeśli nie wyłącznie) ograniczona osiągami komputera. Dlatego szukamy możliwie najlepszego kompromisu pomiędzy wywarciem wrażenia przedstawiając oddziały Orków a płynnością gry. Można dowodzić większą grupą w tym sensie, że pozyska się ją dzięki umiejętnej mowie lub postępowaniu wg własnych przekonań i osiągając później spodziewaną reakcję. Pasuje tutaj przykład wzniecenia buntu, który może powstać w miastach obleganych przez Orków.

    Czy smoki znowu odegrają jakąś rolę w grze, gdyż widzimy je w logo na gothic3.com? - FXmonstr i gothic133
    Prawa część logo przedstawia artwork, który sporządził nasz guru od pędzla, Ralf Marczinczik, dla zagranicznej wersji Gothic 2. Obrazek tak mnie poruszył, że umieściłem go w zasłużonym miejscu na teaser-stronie. Wynika to też z moich preferencji artystycznych, nie trzeba koniecznie wyciągać z tego treściwe wnioski.

    Czy planowany jest już ewentualny dodatek? - Fabian Ekert, Titan123 i Joern Christoph
    Sporadycznie da się słyszeć w teamie zdanie "zróbmy to w dodatku", co dla wielu znaczy "odłóż to, nie zdążymy już tego zrobić". Złośliwe jęzory twierdzą, że przez to sformułowanie przechodzą tylko same "przyjemne" pomysły ("Możemy przecież umożliwić bohaterowi jazdę na chrząszczu, KaiRo. Pozwól nam to zrobić w dodatku."), a wtedy autorzy tych pomysłów chwilowo się uciszają. Ale kto wie...

    Czy gra będzie postępować nawet jeśli gracz nie będzie robić nic albo czy jest konieczne wywoływanie reakcji, na przykład, poprzez misje? Czy może będzie to kontrolowane przez czas (dni w Gothicu)? - !GeNeRaL4DeAtH!
    Zwyczajnie nie ma to sensu, żeby Bezimienny najspokojniej w świecie pozostał na zakotwiczonym statku, aż do końca gry, by później opowiedzieć mu co się stało i jak zakończyła się przygoda. Fabuła sama zacznie się dalej rozwijać, gdy poruszy on kilka ważniejszych zdarzeń. W fazach pomiędzy tymi wydarzeniami, inne też automatycznie będą ciągle przemijać, bez konieczności obecnego gracza.

    Czy gracz, kiedy dołącza do frakcji, może nauczyć się specjalnych zdolności, dostępnych tylko dla określonych grup? - REF
    Jasne.

    Czy (może z wydaniem) Gothic 3 będzie dostępny Modkit, kiedy pojawi się także w wersji angielskiej? Czy znów będzie wymagana znajomość podstaw języków programowania i czy tworzenie animacji będzie ograniczona (ze względu na plug-iny)? - Bunduc Remus, Milgo, Björn Schramke
    Na temat ModKita nadal nie można powiedzieć zbyt wiele. Aktualnie jest duże prawdopodobieństwo, że opublikujemy ModKit, ale o konkretach pomyślimy dopiero po wydaniu gry, aby dodatkowo nie opóźniać daty premiery. W końcu, by wykonać ModKit, musimy zainwestować czas.

    Sam jestem muzykiem i także komponuję, interesuje mnie jak muzyka została załączona do gry lub też jaki posiada ona styl. Bardziej ala Hollywood i Mediaventures czy bardziej klasyczna? Nie wiemy, gdzie dokładnie opublikowane dotąd kawałki znajdą zastosowanie w grze. - chickenleg
    Gothic 3 dysponuje dynamicznym systemem muzycznym, który sami zaprojektowaliśmy na podstawie własnych koncepcji i wymagań. Dzięki temu osiągnęliśmy muzykę o filmowej jakości dźwięku, która jednak dynamicznie dopasowuje się do poczynań bohatera. Styl soundtracku z Gothic 3 jest bardzo wielostronny, ponieważ świat również jest różnorodny. Pustynia Varant oraz górskie obszary Nordmar nie zawierają wielu orkierstralnych dźwięków, lecz przede wszystkim interesujące i cudzoziemskie Ethno-instrumenty. Oto małe Ethno-Demo z pociętymi kawałkami muzycznymi z Varant, specjalnie dla was.

    Czy możemy zmienić wygląd bohatera (np. długie włosy), zostało to już zmienione, ewent. wygląd bohatera zmieni się podczas gry (np. zarost)? - Marko Lempke, Manolo i Daniel Bezimmienny
    Generatora postaci tutaj nie ma, grę zacznie się z tym samym bezimiennym bohaterem i jego zdziczałym urokiem. Podczas gry można dodawać modne drobiazgi i zabawne akcesoria, jednak poza tymi opcjami, wpływającymi na wygląd zewnętrzny, możliwości zostaną ograniczone jeszcze do następującego szczegółu: zmniejszając rozdzielczość, bohater będzie wyglądać bardziej pikselowato.

    Czy bohater w trzeciej części otrzyma imię, czy pomyśleliście już nad jego imieniem? Czy jesteście zdania, że bohater powinien mieć w grze imię? - Sorin T, Grour i Lacni
    Nie, Bezimienny nie otrzyma żadnego imienia, a jedynie godne tytuły jak "Wybawiciel", "Pogromca Śniącego", "Łowca Smoków/Spódniczek"

    Czy moglibyście podać krótkie zestawienie talentów, których będzie można dowolnie się nauczyć, jak choćby salto w tył, uniki na boki, i czy gracz będzie mógł je wykonać mimo obciążenia masywną zbroją? - Phynkchen, Marcin Cieslar i Kreydon
    Im bardziej szczegółowe pytania, tym bardziej ogólnikowe moje odpowiedzi: przykładowo będzie można nauczyć się talentów, które wpływają na kolejność ruchów i umiejętności gracza. Poza tym jeszcze wiele innych talentów ogólnie poprawiających określone zdolności.

    Czy pojawią się dzieci? - Falke1989, Damian i Dwal
    Nie. Jest kilka rzeczy, które w świecie Gothica nie wpłyną na poprawę klimatu i efektowności: buty na wysokim obcasie, niszczyciel gwiazd i dzieci.

    Krajobraz dalej będzie tak "ściśnięty" jak w G2, czy będą szerokie obszary - duże łąki, pola i pustynie? I jak zostaną zrealizowane przejścia pomiędzy "wielkimi strefami", np. przy leśnych terenach i ośnieżonych górach? - Fabian Ekert i Dtra Rag
    "Ściśnięte"?! *pasknięcie* Macie chyba na myśli "fajnie zagęszczonego niezliczoną ilością przygód-na-kilometr-kwadratowy"? Świat nadal jest "gęsty", co znaczy: nie ma nudnych pustych przestrzeni. Ale zważywszy na to wszystko świat Gothic 3 jest szerszy, przy czym są także rozległe tereny, polne i pustynne, zawierające liczne, charakterystyczne formacje skalne, jak i mini-lokacje, więc nie pojawi się wizualne znudzenie. I oczywiście żadne odnośnie zawartości.

    Ze względu na to, że grałem w Dungeon Lords, wcisnę sporo porównań. Można tam (w tej grze - przyp. tłum.) znaleźć fantastyczne podziemia z fajnymi przeciwnikami, skomplikowanymi zagadkami, a na końcu punkty kulminacyjne. Coś jak Świątynia Śniącego w G1, ale bardziej skomplikowane. Czy ponownie będą podziemia i, przede wszystkim, czy będą tak duże jak w G1 Stara Kopalnia, Cmentarzysko Orków lub Świątynia Śniącego? - meditate i ed0_r
    Oczywiście w Gothic 3 nie zabraknie ponurych podziemi, lecz gra skupia się na wydarzeniach odbywających się na powierzchni. Namiętni badacze jaskiń zakosztują i otrzymają fajne podziemia, ale mimo to większa część gry będzie miała miejsce w świetle słońca bądź księżyca.

    Kiedy przyłączymy się do Orków, jak odbiorą to nasi przyjaciele? Nie przyjmą tego entuzjastycznie, prawda? - !GeNeRaL4DeAtH!
    Wyobraź sobie, jak Twój najlepszy kumpel przyłącza się do organizacji, która chce zniewolić i ujarzmić ludzkość. Pewnie potem sobie myślisz: "Jasne stary, wal śmiało!".

    Czy kody też będą tak obszerne jak w Gothic 1+2 z hasłem Marvin-Mode? Czy pojawi się podobny tryb? - Sergey Koss, MarcoX i Wulf
    Właściwie Marvin-Mode nie służył nam do cheatowania, ale był naszą konsolą, dzięki której podczas tworzenia gry mieliśmy dostęp do wszystkich danych. Taka konsola jest również w Gothic 3 i nie widzę powodu, aby pozbawiać was (szczególnie modderów) owej wygodnej możliwości..

    Nawet jeśli nie ma już paladynów, byli oni wcześniej. Czy znajdziemy/otrzymamy zbroję paladyna? - gamehero
    Nie chcemy podawać jeszcze konkretnych, treściwych informacji. Ale sięgając wzrokiem: kto doszuka się błędu w postawionym pytaniu?

    Jak w G3 będą współdziałać NPCe i czy możecie podać szczegóły na temat systemu AI i rozprzestrzeniania się informacji o bohaterze w grze, przykładowo na wydzielonych obszarach, jak gildie, w których rozchodzą się wieści? - Paul Wehle, RatavuK i Nubil
    Informacje w grze rozchodzą się na różnych płaszczyznach. Poza międzyludzkim poziomem AI, który dotyczy głównie relacji pomiędzy pojedynczymi osobami, są jeszcze dwa następne poziomy. Drugi określa ważne informacje mające zasięg w mieście lub gildii, a trzeci poziom ma wymiar globalny i decyduje o dużych wydarzeniach politycznych. Zasadniczo NPCe działają więc na najniższym poziomie AI, a jeśli zajdzie potrzeba istotne wydarzenia przenoszone są wyżej i rozpowszechniane.

    Czy świat będzie podzielony/odblokowywany jak w Gothic 2 (np. Górnicza Dolina lub Dolina Budowniczych z dodatku)? - Tobias Neyer
    Takich oddzielnie ładujących się stref, które dostępne były dopiero od określonego rozdziału, nie będzie. Od początku można dotrzeć wszędzie, mimo to postaramy się, aby gracz mógł sensownie odkrywać niektóre obszary dopiero w późniejszym etapie gry. Osiągniemy to przez wstawienie silnych przeciwników, na których początkowo można spiłować sobie zęby lub dzięki wymaganym umiejętnościom/przedmiotom.

    Nawet jeśli nie ma już paladynów, byli oni wcześniej. Czy znajdziemy/otrzymamy zbroję paladyna? - gamehero
    Nie chcemy podawać jeszcze konkretnych, treściwych informacji. Ale sięgając wzrokiem: kto doszuka się błędu w postawionym pytaniu?

    Czy NPCe będą teraz częściej korzystać z dróg między miastami? Zatem, gdzie wystąpią bezpieczniejsze szlaki, handlarze przemieszczać będą się z miasta do miasta, a nawet będą mogli zostać napadnięci przez bandytów (bez skryptów, tylko losowo)? - Patrick
    Oczywiście. Będą wyróżnione drogi, tzw. sieć uliczna wykorzystywana przez NPCe w czasie podróży między miastami. Owe drogi są także dobrymi punktami orientacyjnymi, kiedy samotnie podążamy do innego miasta. W ten sposób nie występuje ryzyko zgubienia się.

    Ilu w przybliżeniu będzie NPCów? Jak wielu z nich będzie żyło w miastach i ilu na dzikich obszarach? - Thorwyn i kamil
    Nie porównywaliśmy jeszcze wystawianych liczb. Nieznana jest cała rozgrywka, więc nie można prawidłowo przeanalizować tych liczb, na razie nie zamierzamy podawać konkretnych danych i liczymy na waszą wiarę, że umiejętnie rozmieścimy NPCe.

    Ile będzie miast/osad? Czy z liczbą budynków wzrośnie liczba mieszkańców w porównaniu do G2? - Timon Skerutsch
    Tutaj także obowiązuje: żadnych konkretnych liczb.

    Czy pojawią się latające zwierzęta/potwory służące nie tylko za dekorację, ale także atakujące? Pisząc o "właściwym lataniu" (więc nie tak, jak w przypadku związanych z podłożem krwiopijców w G1/G2) mam na myśli to, że atak może następować z lotu. - Heavyguard
    Tak, są latające stworzenia. Jak zmienione zostało latanie, pozostaje naszą tajemnicą, ponieważ najważniejsze jest to, że latające zwierzęta są sensownie oprawione w rozgrywce. Znaczy to, że można z nimi przeprowadzić porządną walkę, w której będą wyprowadzać specjalne ataki z powietrza i wykorzystywać latanie jako zaletę w znajdowaniu drogi. Wszystkie te rzeczy są adekwatnie brane pod uwagę.

    Czy wszystkie główne postacie (bohater, Xardas itd.) otrzymają głosy od swoich poprzednich aktorów? - !GeNeRaL4DeAtH!, Kane_15 i Almir16
    Mowa nie jest jeszcze upakowana w skrzyni, dlatego niczego nie możemy obiecać. Jednakże możemy podzielić się z wami naszymi życzeniami i koncepcjami, które przedstawiają się tak: do wszystkich głównych postaci przydzieleni są ci sami lektorzy, jak poprzednio. Nowe role otrzymają także nowe głosy, aby kontynent różnił się nastrojem od wyspy Khorinis i zwiększyło się bogactwo zmian w porównaniu do poprzednich części.

    Jak będzie wyglądał ekwipunek? Czy będą przedziały jak w Gothic 1? - Daezzle-Flash i Michael
    Tak, ekwipunek jest sensownie podzielony na przedziały, które kontrolować można dzięki symbolom po boku. Znajdujące się tam przedmioty wybierane są myszą. Dodatkowo na dole ekranu można włączyć rząd ekwipunku. Tutaj dla przedmiotów można sobie obłożyć klawisze szybkiego wyboru (1-0). Dla specjalnych kategorii, jak magia lub pisma, przydzielone są przejrzyste listy, więc nie będzie trudności w odszukaniu drobnych przedmiotów.

    Denerwujące jest, kiedy przemieszczając się z Biffem, Bilgotem lub w przydzielonym oddziale, nie można nikogo nakłonić do zatrzymania się. Jak będzie z wydawaniem poleceń, np. defensywa, ofensywa, ostrzał i unikanie walki w zwarciu (Skip, Diego)? - Leif
    To jest dobry pomysł. Tak praktyczny, że rozwiązaliśmy to w bardzo zbliżony sposób.

    Pod koniec Gothica 1 i 2, gdy końcowy boss został pokonany, ostygały emocje, a gra się kończyła. Nie było możliwości kontynuowania rozgrywki w celu wypełnienia kilku misji w Khorinis, co niektórzy pewnie chcieliby uczynić. Podobnie jest w Gothic 3, czy można grać dalej po "zakończeniu" gry? - TinTin
    Zakończenie gry przynosi dość istotną zmianę w świecie Myrtany. Jeśli jeszcze po tym można by było dokończyć misje, zabawne byłoby, gdyby nie przystali na to NPCe. Niestety ze względu na czas i koszty musieliśmy zrezygnować z wygenerowania niektórych dodatkowych linii dialogowych, by zapewnić odpowiednie reakcje NPCów pod koniec gry. Dlatego sądzę, że po tym rzeczywiście emocje przygasną. Kto jednak zechce wykonać wszystkie questy, może to zrobić jeszcze przed finałem gry.

    Ponieważ zastanawiacie się nad SDK G3, ciekawi mnie, czy dodalibyście narzędzie do 3D, jak Hammer z silnika Source od Valve, co znacznie ułatwiłoby modderom życie?
    Zestaw narzędzi Piranha Bytes nie zawiera własnego edytora 3D, używamy wyłącznie 3DS MAXa i edytora naszego silnika Genome. (Właściwie nie posiada on jeszcze poręcznej nazwy, jak dotąd nazywa się po prostu "edytorem". Jeśli ktoś będzie miał dobry(!) pomysł, proszę do mnie na PW). Ale drobna wskazówka: Większość uniwersytetów i szkół inżynierskich oferuje swoim studentom, na kierunkach informatycznych, dość opłacalne licencje (około 80 euro lub nawet całkowicie bezpłatne) dla zainteresowanych w tworzeniu 3D. W mojej szkole inżynierskiej jest olbrzymi wybór za darmo, który oczywiście przeznaczony jest do prywatnego użytku (więc nie komercyjnego), jednak mody tak czy inaczej są niekomercyjne.

    Jak daleko stoicie już z Gothic 3? Grę poddajecie delikatnym szlifom, czy majsterkujecie jeszcze przy teksturach, mapach i animacjach? - Grunzke, Gabriel Carvalho i God Zeys
    Zarówno to i to!

    Czy największe miasto w Gothic 3 naprawdę jest rozmiarów Khorinis (łącznie z dzielnicą portową i górnym miastem)? A jak duże są inne miasta? 3-4 domy? - Snakes i Cell
    Stolica Myrtany jest jak dotąd największym miastem w serii Gothic, więc większym również od Khorinis. Jednak, jak wiadomo, nie liczy się tylko wielkość, lecz także jakość. A tego właśnie jest przesyt w naszych miastach. Uniknęliśmy opustoszałych, szerokich głównych dróg, a postawiliśmy na atmosferę tętniącego życiem i zagęszczonego miasteczka.

    Czy możecie nas wstępnie wprowadzić w historię, analogicznie do G2, od wieży Xardasa do miasta portowego? - falku, Jans Weege i Roock
    Pojawiłoby się zbyt wiele spoilerów. Zwłaszcza pierwsze minuty powinny pozostać pełne niespodzianek i nowych wrażeń, aby gra była wciągająca, a efekt zachwycający. Nie chcemy oskubać was z tego wspaniałego uczucia, przedstawiając już teraz mini-poradnik. Rozpoczęcie Gothic 3 nie wiedząc, co na nas czeka, naprawdę ma swój urok. Wolałbym już opowiedzieć wam zakończenie, ale to właściwie nie ma znaczenia, ponieważ tak czy owak nie zamierzam niczego wyjawić.

    W drodze na cmentarzysko Orków, przy moście, prąd rzeki mógł wciągnąć gracza. Dlaczego, jeśli działało to już w Gothic I, w Gothic III nie jest to techniczne możliwe? - mailo
    Rozwój technologii Gothic 1 zajął nam łącznie ponad cztery lata. Ze względu na krótszy czas rozwoju, musieliśmy skoncentrować się na ważniejszych rzeczach. Możliwe, że takie cechy zostaną uwzględnione w późniejszych wersjach silnika. Można szybko pływać, więc co głębsze rzeki można wykorzystać też jako szybszą trasę w podróży.


    Nigdzie nie mogę znaleźć międzynarodowej wersji Gothic 1. Czy jest szansa na reedycję np. w wersji złotej? - Joaquim Nogueira
    Gothic 1 (międzynarodowa dwujęzyczna wersja, w której podczas instalacji można wybrać język niemiecki lub angielski) jest właśnie w press roomie i pojawi się w naszym sklepie internetowym w pierwszym tygodniu lutego.


    Czy będziemy mogli objąć kilka profesji naraz, czy dla postaci znowu wybierzemy jedną pracę, którą będzie ona wykonywać do końca gry? Jak wiele profesji będzie do wyboru? - Gruselgurke
    Do wyboru będziemy mieć mnóstwo profesji oraz wiele talentów magicznych i bojowych. Od gracza zależeć będzie czy pozna wszystkie, czy może zostanie ekspertem w danej profesji. Jednak gracz, który chciałby wyuczyć się wszystkiego, musiałby wydać wiele punktów nauki.

    Dostępne będą też starsze gildie z G1/G2, czy pojawią się tylko nowe frakcje? - aditu
    Będą dobrze znane gildie (np. najemnicy lub paladyni). Jednakże odkąd system gildii został zmieniony, gracz nie będzie przynależeć do jednej frakcji.

    Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? - x850xt
    Za wcześnie jest na ocenianie gry. Jedno z ulepszeń, które naprawdę przypadło mi do gustu, to system komentarzy. NPCe zachowują się bardziej realistycznie, a słuchanie ich komentarzy w różnych sytuacjach, to sama frajda.

    Ile minut w rzeczywistości będzie trwać 24-godzinny dzień w grze? Czy trafimy na misje z ograniczeniem czasowym? - Maxim Sibirkin
    Pozostanie wypróbowany system z Gothic 1 i 2. 5 minut to jedna godzina, 2 godziny to jeden tydzień.

    Czy ubiór bohatera wpływa na jego reputację wśród mieszczan? - XY
    Nie. Gracz może wybrać ubiór według uznania. Poza czysto praktycznymi właściwościami (ochrona), obiecujemy, że nie będzie to miało nic wspólnego z przebieranką. W Nocy Kruka funkcjonowało to dość sprawnie, ale już w G3 nie będzie to miało żadnego zastosowania.

    Jakie to uczucie być twórcą najlepszej gry w historii? Czy kiedykolwiek liczyliście na taki sukces? - kkdm i Daetori
    a) Preferowałbym określenie "niekompletnego szajsu". Oprócz tego, w 50% uspokajające jest stworzenie gry, która umożliwia dalsze działanie. Jednak w 50% rośnie presja, by ponownie wypuścić coś, co jakością dorówna albo przewyższy poprzednie części.

    b) Nie liczyliśmy na takie powodzenie. Naszym sukcesem jest przede wszystkim wspaniała rzesza fanów, której nie można było przewidzieć i której nie da się kupić za pieniądze. Cudownie. Wielkie dzięki wszystkim tym, którzy codziennie wykazują zainteresowanie.

    Czy ceny handlowe pozostaną ustabilizowane, czy będą zmieniać się na podstawie popytu i podaży? Zatem za przedmiot otrzymamy mniej, jeśli handlarz będzie już w jego posiadaniu albo dostaniemy lepszą ofertę, jeżeli w mieście brakuje danego towaru? Czy pojawią się "specjalni handlarze", którzy w zależności od przynależności do gildii, frakcji lub zawodu, w stosunku do innych zapłacą nam więcej za określone towary? Jak ogólnie wygląda handel? - Phynkchen, Björn Schramke i Backside
    Krótko mówiąc, handel wygląda podobnie. Każdy przedmiot ma swoją wartość, jak również każdy handlarz zapłaci za niego tą samą cenę. "Specjalni handlarze", płacący więcej za określone przedmioty, też będą. Nie zaimplementujemy jednak popytu/podaży w systemie handlu.


    W jakich sytuacjach zaplanowaliście wykorzystanie fizyki? Czy zamierzacie wspierać AGEIA PhysX SDK? - Sorin T
    Efekty fizyki zostaną zaimplementowane tam, gdzie będą mogły wpłynąć na klimat, np. efekty cząsteczkowe lub pogodowe, które kontrolowane są przez system fizyki.
    Wsparcie PhyxS SDK jest już zaimplementowane, sprzęt również będzie współpracować, ale dopiero po wydaniu patcha. Gracz z PhysX SDK zyska na wyższej szczegółowości, ale oczywiście akceleratory te nie będą miały żadnego wpływu na grywalność.

    Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? - x850xt
    Moim zdaniem do tego porównania najlepiej nadaje się poziom grafiki oraz muzyki.
    Nie mogę powiedzieć, które usprawnienia uważam za najlepsze. Aby wydać osąd, sam musiałbym wejrzeć w głąb swojego pokoju i przejść grę. Jest wiele rzeczy, które pod każdym względem przewyższają Gothic 2, np. interfejs bądź walka.

    Czy w Gothic 3 można pozostawić po sobie ślady na piasku, łące lub błocie oraz fizycznie wpłynąć na otoczenie? Np. ściąć drzewo, zniszczyć płot, uszkodzić dom za pomocą broni lub może wyważyć drzwi? - der_mann_mit_hut
    Na wygląd obiektów lub świata można "fizycznie" wpłynąć na wiele różnych sposobów. Na ziemi pojawią się ślady stóp, a w miejscu, gdzie uderzy kula ognia, ściana zostanie osmolona. Jednakże ze względu na ograniczenia sprzętowe będą to efekty otoczenia, tzn. krótkotrwale będą zmieniać świat.

    Kilka innych połączeń fizyki i interakcji powinno pozostać w tajemnicy!

    Czy pojawi się wsparcie dla technologii X-RAM w kartach dźwiękowych Soundblaster? - RobinSword
    Cechy EAX Advanced HD mogą pojawić się z patchem, nie są planowane do wersji Goldmaster.


    Jak w Gothic 3 wyglądać będzie woda? Czy odbije się to na interakcji, zostaną użyte shadery jak w Half-Life 2 czy będą jakieś fale? Czy w dynamicznym otoczeniu znajdą się liście opadające z drzew, rzeki będą porywać gracza lub pogoda jakoś wpłynie na grę? - Ioannis Nikiforakis
    Zamierzamy przedstawić fale i prąd wody z shaderami poprzez bump-/normalmapping (dla rzek i jezior), jak również przez autentyczne (geometrycznie) fale (na otwartym morzu). Kiedy gracz lub NPC wbiegnie do wody, wtedy na jej powierzchni pojawią się dodatkowe efekty wizualne fal. Woda nie wciągnie gracza, ponieważ albo nurt jest za słaby (w przypadku jezior), albo nie jest ona zbyt głęboka (przy rzekach). Pogoda wpłynie na grę z dodatkowymi efektami otoczenia - ambient w zależności od sytuacji (obszar, pora dnia, stan pogody, etc.). Jednakże jak dotąd nie było planów odnośnie ograniczenia swobody gracza lub NPCów.

    Jakie cechy posiada engine? Co z shaderami, normal- i paralax-mappingiem lub HDR? Czy jest wsparcie dla EAX 4.0? - Ioannis Nikiforakis
    Wszystkie modele shaderów od wersji 1.x do 3.0 wspierane są przez engine. Przy tym możliwe jest także użycie HDR i normalmap. Nasz dźwięk jest oczywiście wspierany przez wyjście wielogłośnikowe (np. 5.1 lub też 7.1). Czy i w jak dużym stopniu zastosujemy specjalnie cechy EAX 4.0, jak 'Multi-Environment' lub 'Environment Morphing', na chwilę obecną nie możemy powiedzieć.


    Czy w G3 zostaną pomnożone ukryte miejsca, których odnalezienie ogólnie nie będzie miało wpływu na grę (np. G1; pustelnik żyjący w grocie skalnej niedaleko zamku), ale zachęcą graczy do poszukiwań? Gdzie też gracz znajdzie dobre wyposażenie lub artefakty niedostępne u handlarzy. - René Grabher i Przemek Plaszewski
    Świat Gothic 3 będzie oczywiście wypełniony sekretnymi jaskiniami i pomniejszymi lokacjami. Wielu graczy uwielbia na pewien czas w Gothicu odstawić główny wątek, by pozwiedzać ukryte miejsca. I ten podróżniczy zapał powinien zostać wynagrodzony...


    Czy w trzeciej części będzie można wybrać stopień trudności? Jeśli tak, to czy dałoby się go zmienić również podczas grania? W jaki sposób wpłynie to na grę, przykładowo, przeciwnicy staną się silniejsi czy stracą na doświadczeniu? - Phynkchen, GIDI i barle
    Na pewno do wyboru pojawi się kilka stopni trudności. Wpłyną one głównie na poziom przeciwnika. Nie jesteśmy jeszcze pewni co do innych czynników, a kwestia ta zostanie dopracowana podczas testowania gry.

    Czy kondycja będzie miała jakieś znaczenie? Czy zostanie wyświetlony jej stan, a w ekwipunki pojawią się odpowiednie ograniczenia? - Saman
    Dwa razy tak i raz nie. Ekwipunek nie będzie niczym ograniczony, ale oczywiście masz wolny wybór, by pozbyć się zbędnych gratów.

    Czy będzie można poruszać się podczas walki? Nie było to możliwe, w przypadku, gdy mag rzucał kulę ognistą na przeciwnika i stał jak na tacy. - Sem
    Tak, będzie można się poruszać, jednakże trochę wolniej.

    Wiemy już, że w G3 poziom posługiwania się bronią (1H, 2H, łuk, kusza) nie będzie wyznaczony przez procentową skalę. Teraz jedynie jest więcej stopni podobnych do nowicjusza/doświadczonego/mistrza czy może poziom tych umiejętności określają talenty (perki)? - Rethon
    To ostatnie. O wszystkim decydują talenty.

    Czy talenty są ze sobą połączone, albo możliwy będzie dowolny wybór przy wszystkich talentach? - Sem
    W większości przypadków talenty można wybierać dowolnie, kilka będzie trochę od siebie zależnych.

    Jak oceniacie Gothic 3? Które usprawnienia waszym zdaniem są najbardziej innowacyjne? - x850xt
    1. Swobodna gra: nie ma już takiej liniowości, a wybór i kolejność daleko sięgających misji można ustalić samemu.
    2. Ogromny krok naprzód zrobiły grafika oraz animacja, przez co wszystko wydaje się dużo "prawdziwsze". Jesteśmy już dobry kawałek dalej w porównaniu z ostatnio opublikowanymi grafikami.

    Jakie nowe środki transportu pojawią się w porównaniu do poprzednich części? - Arcantos Spartan, God Zeys, Kane_15 i wielu innych
    Z pewnością nie będziesz musiał sam przemierzać całego świata, jednakże jaki konkretnie będzie wybór, tego jeszcze nie ujawnimy.

    Czy będzie można w dzienniku, ewent. na mapie, robić własne wpisy? - Erz i Patryk Majcherkiewicz
    Nie. Jako wyposażenie do szczególnych misji otrzymasz wcześniej specjalne mapy, na których coś jest zaznaczone.

    Czy będzie możliwa równoczesna rozmowa z wieloma osobami, czyli "trialog", czy może rozmawiając z kimś, ktoś inny wtrąci komentarz? - Argez
    Tak! Chociaż takie zamiany są skomplikowane, ponieważ nigdy nie można przyjąć w 100%, że wszyscy rozmówcy są jeszcze obecni, ewent. czy są przy życiu, ale dysponujemy elastycznym systemem dialogów. Zatem gracz będzie mógł w szczególnych sytuacjach prowadzić rozmowę z wieloma osobami równocześnie.

    Czy postać walcząca na odległość ma większy wybór w łukach/kuszach (z bonusami) + w różnych rodzajach strzał oraz bełtów? Czy można podpalić strzałę lub podnieść już zapaloną i ją wykorzystać? - Matthias Dittmayer, DaX i Stubborn
    Tak, osoby walczące na dystans mają duży wybór - jednak pozbieranie strzał raczej nie będzie możliwe. Ograniczenie amunicji jest elementem rozgrywki.

    Czy zauważymy efekt odniesionych ran / uszkodzonego ekwipunku (np. bohater z blizną na twarzy lub podniszczona zbroja?) - mailo, Ilya i God Zeys
    Nie, nic takiego.

    Czy z biegiem gry NPC będą silniejsi czy ich współczynniki nie zmienią się? - Maxim Sibirkin i eMzi
    Tak, NPCe z czasem stają się silniejsi. Zdobywają nawet poziomy - jednakże w większości przypadków gracz tego nie zauważy. Jest to "cecha" gry, której nigdy szczególnie nie uwydatnialiśmy, chociaż skutki można rozpoznać przejrzyście.

    Czy możliwe będzie, by zostać przywódcą gildii? - Maxim Sibirkin i eMzi
    Coś w tym rodzaju.

    Jakie to uczucie być twórcą najlepszej gry w historii? Czy kiedykolwiek liczyliście na taki sukces? - kkdm i Daetori
    a) No bez przesady.
    b) Mieliśmy taką nadzieję - tak, liczyliśmy na to - nie!

    Gothic 3 jest jak dotąd największym projektem, nad którym pracujecie, więc zapewne trafiają się niespodziewane problemy. Czy moglibyście podać tutaj tego przykłady, chyba, że wolelibyście się wstrzymać? - Error404
    Kilka spraw nie poszło nam po myśli. Na przykład zastosowanie licencjonowanych technologii. Ktoś sobie pomyśli "Świetnie, kupujemy engine, system odpowiedzialny za fizykę, animację i wszystko gra (nawet całkiem szybko), bo nie robimy wszystkiego od początku". Potem jednak widzi: Aby zrobić system wydajny, dostosowany do własnych potrzeb i odpowiedni dla naszych baz danych, spore części licencjonowanych technologii musiałyby zostać napisane na nowo. Nie za dobre takie coś. Jednak wiele problemów, których nas teraz nawiedza, przewidzieliśmy wcześniej i przygotowaliśmy użyteczne rozwiązania - sądzę, że stajemy się lepsi.

    Czy wojownikowi/magowi będą odnawiać się punkty mana lub zdrowia? - Matthias Dittmayer i Dez
    Tak, mana regeneruje się. Jednakże punkty zdrowia już nie.

    Jak będzie wyglądało wydawanie punktów nauki w nowej części? Gdy pod koniec dodatku dysponowałem niewielką ilością punktów nauki, było to uciążliwe. Czy koszty w Gothic 3 znowu wzrosną tak drastycznie, pomimo że będzie można zmienić stopień trudności? - Tizio
    Nie, nie wzrosną. Punkt do atrybutów zawsze kosztuje 1 PN, talent/czar zawsze 5 PN. Nie możemy jednak tego zagwarantować, zanim nie przeprowadzimy wszystkich testów. W każdym bądź razie koszty nie wybuchną jak w Nocy Kruka. Słowo!

    Magia na początku "zniknie" i trzeba będzie ją "odkryć na nowo", ale można też uzyskać dostęp do magii elementarnej. Czy mogę więc korzystać z magii już na początku gry, czy nawet najmniejszy czar będzie dostępny dopiero później? - Patrice
    Zależy to od podejścia do gry. Bezimienny na początku nie dysponuje żadną magią, ale jeśli się przyłoży, szybko dojdzie do pierwszych zwojów.

    Czy zwierzęta stadne otrzymają inteligentną grupową AI, która pozwoli im na ucieczkę, gdy atak się nie sprawdza? Jak dotąd np. wilki walczyły do sromotnego końca, nawet jeśli 90% sfory już nie żyło. - Heavyguard i Wüstenkrieger
    Przeciwnicy mogą także uciekać w Gothic 3, jednakże stwierdziliśmy, że denerwujące jest, gdy np. można zabić jedynie 8 z 10 wilków. Wybijając stado, gracz chce właściwie upakować nawet ostatki doświadczenia i zabić ostatniego wilka, zanim ten schowa się za rogiem. Dlatego ucieczkę jako element AI będziemy stosować z rozwagą.


    W Gothic 1 zawsze wywierało na mnie ogromne wrażenie, jak wspinałem się na góry i nadal mogłem podziwiać widok rozpościerający się w dół doliny. W Gothic 2 było podobnie, miałem tam jednak uczucie, jakby widoczność nie sięgała już tak daleko. W oparciu o obecne screenoshoty z trzeciej części nie mogę jeszcze wyrobić sobie porównania. Stąd moje pytanie: Czy w Gothic 3, jak w poprzednich częściach, będzie można zobaczyć daleko sięgające krajobrazy, czy ze względu na większą szczegółowość grafiki widoczność będzie ograniczona? - Matthias Kreku
    Tak, planujemy w Gothic 3 również umożliwić duży zasięg widoczności. Można będzie poobserwować daleki ląd, kontury krajobrazu, oddalone lasy lub z dużej odległości rozpoznać charakterystyczne osady. Zapewne opcja ta będzie w pełni dostępna tylko na wydajnych komputerach. Na słabszym sprzęcie powinna zostać wyłączona ze względu na oczywistą chłonność mocy karty graficznej, jak również dużej ilości pamięci komputera.

    Bliższe otoczenie oddaje wierniejszy poziom szczegółowości, przy czym tu także krótki dystans rożnie wpływa na optymalizację. Aby uzyskać większy stopień szczegółowości (kiedy spogląda się ze szczytu pagórka na osadę i mimo tego można rozpoznać oddalone przedmioty, mieszkańców wsi i zwierzęta), również potrzebny będzie optymalnie wyposażony komputer. "Granicę szczegółowości" można ustawiać wyżej lub niżej, jak w Gothic 1 & 2.

    W pierwszych screenshotach z wersji Pre-Alpha, optymalizacja oraz system zostały zaimplementowane tylko w niewielkim stopniu, więc zdecydowaliśmy przy nich wyłączyć opcję dalekiej widoczności.

    Czy będzie można ustawić wysokie rozdzielczości? - Justin Collins i Bobby
    Nie możemy jeszcze konkretnie powiedzieć, czy zamieścimy te opcje w menu ustawień. W zasadzie z opcją do wyboru nie byłoby problemów, jeśli wspierałyby ją sterowniki karty graficznej. Jednak większość graczy posiada tu zwykłe, 4:3 (1,33:1), monitory TFT lub CRT, rzadziej w domach spotykany jest ekran 16:9, jak już wspomniałem zastanowimy się jeszcze nad udostępnieniem tej opcji w menu.

    Czy gra znacznie skorzysta z wielordzeniowych procesorów i/lub techniki 64Bit? - Awatar Twilight, Lothar Schmitz i werner igler
    Na chwilę obecną, scena i związane z nią dane wczytywane są w tle w oddzielnych wątkach. Engine fizyki oraz dźwięku również posiadają własne wątki. Dzięki temu komputery z wielordzeniowymi procesorami bardziej płynnie wczytują nowe sceny, ponieważ dzieje się to w tle innego procesora. Podobnie zyskują na tym fizyka i dźwięk.

    Aktualnie testujemy dodatkowo operacje na OpenMP (rozszerzenie programowania, które pozwala nam na łatwe umieszczanie różnych wątków w kodzie źródłowym), aby otrzymać jeszcze lepsze osiągi z wielordzeniowymi procesorami.


    Czy w nowym systemie będzie możliwa walka z wieloma przeciwnikami jednocześnie, czy ciągłym wyprowadzaniem ciosów? Może pojawią się nowe kombinacje uderzeń, np. sztyletowanie? - Uzair Hashmi, Timon Skerutsch, XY
    Tak! Każdy, kto napotka ostrze, będzie na swój sposób je miarkować. Kiedy więc Ork zamachnie się swoim wielkim toporem, wszyscy w jego otoczeniu powinni się osłonić.
    Nowe kombinacje ciosów zależne są od rodzaju broni. Doświadczony fechmistrz we właściwym momencie dosięgnie swojego przeciwnika, który to zacznie słaniać się na nogach, po czym zostanie powalony na ziemię wraz z nadchodzącym ciosem.
    Natomiast morderczy topornik oszczędzi sobie pierwszej części, wyciągnie się i powali wszystko dookoła siebie, lecz istnieje niebezpieczeństwo, że przez swą marną obronę nadzieje się na miecz.

    Czy pojawią się tarcze, a w ataku będzie można z nich skorzystać? Czy funkcjonować automatycznie i możliwe będzie ich zniszczenie? - Twilight, Matthias Dittmayer i Brille
    Tarcze w Gothic 3 służą tylko do obrony. Wprawdzie nie są one zniszczalne, ale nie powinieneś za nimi długo się chować, gdyż jest także możliwość, by się przez nie przełamać. Plan, atak i paradę w odpowiedniej chwili wykonasz sam, teraz jednak jesteś w stanie utrzymywać blok i nie musisz odpierać każdego pojedynczego uderzenia.

    Czy walcząc można samemu doskonalić się w stylu walki? - Joern Christoph i Arag
    Nie! Doskonalenie techniki walki działa na tej samej zasadzie, jak w poprzednich częściach Gothica, tzn. należy odnaleźć odpowiedniego nauczyciela.

    Co z cechami defensywnymi bohatera w Gothic 3? Czy znowu może on zablokować atak każdą bronią (obojętnie czy stalowym mieczem lub pałką), czy zależy to od przeciwnika i siły jego uderzenia? - Brille
    Do defensywnej postawy można przejść z każdą bronią, ale nie każda chroni jednakowo skutecznie. Podobnie tyczy się to uderzeń: niektóre uderzenia są łatwiejsze do odparowania niż inne. Poza tym talenty również mają wpływ na takową paradę.

    Jak w porównaniu z Gothic 2 zmieni się animacja? Czy używany jest nowy system? - Edward A. Winsa i David Moen Roe
    Teraz będzie można zobaczyć przede wszystkim więcej ładniejszych animacji stanowiących istotny element, właśnie odnośnie walki. Jednakże wiele uwagi poświęciliśmy na rzeczywiste odwzorowanie i urozmaicenie animacji we wszystkich innych miejscach, aby osiągnąć wrażenie żyjącego świata.
    Jako podstawowy system wykorzystujemy EmotionFX Engine od Mystic Game Development, z którym można miękko zestawić wszelkie przejścia między animacjami, by płynnie przedstawić kolejne ruchy.

    Gothic 3 jest jak dotąd największym projektem, nad którym pracujecie, więc zapewne trafiają się niespodziewane problemy. Czy moglibyście podać tutaj tego przykłady, chyba, że wolelibyście się wstrzymać? - Error404
    Pojawiają się właściwie codziennie, to dopiero jest zajmujące.

    Tutaj niemal każda mała zmiana ma wpływ na całą rozgrywkę, często potrzeba dobrego wyczucia, żeby obrać odpowiednią drogę. Na przykład drobne zmiany w systemie z materiałami mogą doprowadzić do tego, że nagle wszystkie modele biegają nago po świecie, co jest szczególnie śmieszne, kiedy zdarza się to na krótko przed prasowym terminem.

    Kolejny problem miał miejsce podczas pierwszej implementacji walki. Uderzenia broni były obliczane za pomocą kolizji (nawet jeśli broń znajdował się jeszcze na plecach lub na ziemi), często w miastach powstawały sporawe bitwy, ponieważ NPCe trafiali na nieswoją broń i biorąc to za podstępny atak.

    W temacie na forum cgsociety André Hotz napisał, że eksperymentował nad wyrażeniami powtarzających się animacji (animacja w równaniach matematycznych). Dzięki losowym wartościom w wyrażeniach, można uzyskać animacje, które w pewnym stopniu nigdy nie będą identyczne. Mam na myśli np. NPCów piłujących drewno, których ruchy mogłyby dzięki temu stać się bardziej realistyczne. Czy takie coś znajdzie zastosowanie w G3? - Amalor
    Szczegółowo przeanalizowaliśmy takie systemy, operacje wykonywane w czasie rzeczywistym w grze wyglądałyby pięknie, lecz niestety byłyby też bardzo wymagające. Mimo to systemy te są ważne podczas tworzenia animacji, wykorzystują je zwłaszcza zwinne ruchy potworów.

    Czy macie może jakiś bonus dla fanów, którego nie chcielibyście zatrzymywać? - wszyscy
    Ktoś właśnie włączył w tle program przechwytujący obraz i złapał mnie w czasie gry pełzaczem...! Uwaga: nagranie to została zrobione w specjalnym poziomie przeznaczonym do testów, więc nie zwracajcie uwagi na teksturę podłoża.

    Ruch pełzacza (work in progress)

    Sądzę, że to by było na tyle, jeśli chodzi o moje odpowiedzi. Życzę dalszej miłej zabawy w temacie i dziękuję za wasz aktywny udział.


    Ile potworów/zwierząt pojawi się w świecie G3 i jak wiele z nich będziemy już znać z poprzednich części? - Titan123, K1LL1NG_SPR33 i Arag
    Tego jeszcze nie zdradzimy. W każdym bądź razie na składzie mamy trochę niespodzianek.

    Czy wszystkie przerywniki/filmy powstaną z grafiką gry i kiedy ujrzymy pierwszy filmik z gry? - Christian, Error404 i Guybrush1980
    Intro będzie renderowane, reszta zostanie przedstawiona w grze z engine'em. Pierwszy filmik zobaczycie... kiedy będzie gotowy.


    Teren jest w pełni formowany przez was. Czy w Gothic 3 będą krainy, które istnieją w naszym rzeczywistym świecie? Dlaczego dla miasta w G3 wybraliście nazwę Geldern? Taka miejscowość jest naprawdę. - Sumpfkraut
    Tak, jako podłoże do formowania świata Gothic 3 posłużyły nam pustynie i środkowoeuropejskie połacie łąk oraz lasów. Nigdzie indziej na tym świecie nie znajdziesz zaśnieżonego krajobrazu łącznie z charakterystycznymi formacjami skalnymi. W porządku, jeśli naprawdę zamieszkałbyś kiedyś na innej śnieżnej planecie, mógłbyś znaleźć podobieństwa. Na pytanie dotyczące nazwy miasta odpowie później ktoś pracujący nad scenariuszem.


    W G1 dowiedzieliśmy się, że w Nordmarze znane są techniki przetapiania rudy z zachowaniem jej magicznych właściwości. Czy oznacza to, że w G3 pojawią się ponownie magiczne bronie á la Szpon Beliara bądź Uriziel? I jeśli tak, to znowu kilka jak wcześniej, czy może więcej? - Nordmarer, Dazzle-Flash i exequiel
    Tak, pojawią się oczywiście magiczne bronie. Ich ilość i skutki, jakie wywołują będzie można zobaczyć w grze.

    Jak dotąd niewiele zostało powiedziane o systemie magii w Gothic 3. Jedynie jest pewne, że nie pojawią się już runy. Czy to zamyka drogę zwojom? Jak teraz funkcjonuje system magii? I czy będzie można dalej grać jako mag, może nawet niezależnie od wyboru gildii? - Mr_Morden, voldemort13 i Josef Lapeík
    Magiczne runy były tylko jedną (dominującą) sztuką magii. Gracz więc będzie musiał rozejrzeć się za innymi rodzajami magii, jeśli chciałby podróżować po świecie będąc magiem.
    Nie chcemy teraz zdradzać szczegółów dotyczących systemu magii.

    Czy można zabić wszystkich ludzi i Orków, czy znowu pojawią się nieśmiertelni NPCe? - XY
    Jedna z naszych pierwszych decyzji odnośnie designu G3 zakłada, że wszyscy są śmiertelni. Ten pomysł odbił się na całym procesie rozwoju. Jeśli bohater jest wystarczająco silny, będzie mógł zabić każdego. Jednakże kto zachowuje się jak niezrównoważony szaleniec, nie powinien dziwić się, kiedy ludzie nie będą już z nim rozmawiać. Każdy powinien odpowiedzieć sobie na pytanie, jakim sposobem chciałby uzyskać większą przyjemność z gry.

    Interesuje mnie czy znów będą Magowie Ognia, Magowie Wody i Nekromanci? Jeśli tak, to czy można przyłączyć się także do nich? - Grill Bernhard i Josef Schöndorfer
    Magowie Ognia/Wody, Nekromanci zawsze byli stałym elementem Gothica i pozostaną nim w przyszłości. Jak poradzą sobie ze stratą magicznych run, jest to częścią historii i tego nie zdradzimy.

    Gracz w Gothic 3 będzie podążał przede wszystkim za swoimi celami. Jeśli te cele pokryją się z magami, nic nie będzie stało przeciwko podjęciu z nimi współpracy. Jak długiej i do jakiego stopnia, pozostaje to wyborem gracza.

  • Sonda
    Chcesz, aby Nordic Games rozwijało markę Gothic?

    Tak, trzeba dać im szansę, czekam na efekty
    Nie, nieważne, że to już inna, nowa firma - tak czy siak wara od tej serii


    [poprzednie sondy]
    Phoenix
    » Strona Główna
    » ADOM
    » Fallout
    » Arcanum
    » Disciples
    » The Witcher
    » Icewind Dale
    » Imperium Diablo
    » The Elder Scrolls
    » Neverwinter Nights
    » Planescape: Torment
    Partnerzy

    Dragon Age 2
    Upadek Setarrif
    Mass Effect
    Wiedźmin
    Fable

    Feniks z Popiolów - czekamy...
    Niniejsza strona jest czescia Wortalu Phoenix, znajdujacego sie aktualnie w stanie hibernacji. Kliknij na powyzszy link by dowiedziec sie wiecej.
    © 2002-2010 Gothic Site. Partnerzy: call of duty, skyrim, rpg. jPortal